Rate this post

 

در گذشته در اکثر مواقع جراحی بینی گوشتی با شکست مواجه می‌شد به صورتی که به‌ مرور زمان بینی فرم خود را از دست می‌داد و حتی از فرم قبلی خود بدتر می‌شد. به همین دلیل بیشتر افرادی که دارای بینی گوشتی بودند ترجیح می‌دادند که جراحی روی بینی خود انجام ندهند. با پیشرفت علم در حوزه پزشکی، جراحان بینی به روش‌های جدیدی در این زمینه دست یافتند که در آن می‌توانند بینی گوشتی را به راحتی جراحی کنند و گذشت زمان تغییری در آن ایجاد نکند.

بینی گوشتی به چه بینی گفته می‌شود؟

بهتر است در ابتدا بررسی کنیم که به چه بینی‌هایی بینی گوشتی گفته می‌شود. در ابتدا اولین موردی که به ذهنمان می‌رسد این است که بینی‌های گوشتی دارای بافت گوشتی زیادی هستند اما باید بدانید که این باور غلط است و  این بینی‌ها به نسبت بینی‌های  استخوانی گوشت و عضله کمتری دارند و دارای مشخصاتی‌اند که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت:

پوست چرب و ضخیم، پهنی ناحیه نوک بینی، واضح بودن منافذ پوستی روی بینی، ضخامت زیاد پره‌های بینی، ارتفاع زیاد در قسمت پره‌های بینی از یکدیگر، پهنای زیاد در قسمت تحتانی بینی و از همه مهم‌تر ضعیف بودن غضروف بینی از جمله ویژگی‌های بینی گوشتی است. تمامی این ویژگی‌ها با مشخصات زیبایی یک بینی که شامل خطوط موازی روی بینی، خطوط زیبایی در ناحیه پره‌های بینی، مشخص بودن نوک بینی و باریک بودن بینی است تناقض دارند. به همین دلیل نارضایتی در افرادی که دارای بینی گوشتی هستند به نسبت افرادی که بینی استخوانی دارند بیشتر دیده می‌شود.

افرادی که بینی گوشتی دارند و می‌خواهند بینی خود را عمل کنند باید بدانند که عمل بینی گوشتی به ‌مراتب از بینی استخوانی سخت‌تر است و باید مراقبت‌های بعد از عمل را به ‌صورت منظم و دقیق انجام دهند. این مراقبت‌ها به این صورت است که افراد باید بین یک تا دو ماه به صورت مداوم از چسب بینی استفاده کنند و در صورت نیاز آمپول کورتون را تزریق نمایند. البته نباید نگران برگشت‌پذیر بودن فرم بینی خود باشند زیرا اگر این عمل توسط یک جراح خبره و با روشی صحیح انجام شود به ‌هیچ ‌عنوان برگشت ندارد و یک نتیجه دائمی و زیبا خواهد داشت. البته برای اینکه نتیجه نهایی جراحی بینی گوشتی را مشاهده کنید باید زمانی حدود یک سال و نیم تا دو سال صبر نمایید.

هر آنچه که باید از جراحی بینی گوشتی بدانیم | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

بهترین سن برای جراحی بینی گوشتی

همان‌طور که می‌دانید جراحی بینی گوشتی به دو دلیل انجام می‌گیرد. مورد اول برای رفع نواقصی مانند بیماری‌های مادرزادی در ناحیه بینی و یا شکستگی‌ها است که برای این مورد عمل جراحی با توجه به صلاح دید پزشک می‌تواند هر زمانی انجام شود. مورد دوم زیباتر شدن چهره و فرم بینی است که بیشتر بیماران در این دسته قرار دارند. این افراد باید تا پایان سن بلوغ صبر کنند زیرا تمامی اجزا صورت تا پایان این دوره احتمال تغییر شکل دارند و باید عمل زمانی انجام شود که این تغییرات پایان‌یافته باشند.

روش‌هایی که در جراحی‌های بینی گوشتی استفاده می‌شود.

معمولاً در بینی‌های گوشتی هدف این است که نیمه تحتانی بینی تا جایی که می‌شود باریک‌تر شود و پره‌ها و نوک بینی فرم خوبی پیدا کنند. برای رسیدن به این هدف معمولاً سعی می‌شود غضروفی که در تیغه میانی بینی وجود دارد تقویت گردد. با انجام این کار فشار بر قسمت پوست ضخیم و چرب وارد می‌شود و بینی به حالت دلخواه درآید. یکی از مشکلاتی که افراد در بینی‌های گوشتی دارند پوست ضخیم این بینی‌ها است که در موارد بسیار خاص  اقدام به نازک کردن پوست می‌شود زیرا در بیشتر مواقع این مورد باعث عوارض جبران نپذیری می‌شود.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی مانند هر عمل دیگری برای اینکه نتیجه بهتری داشته باشد نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. با ما همراه باشید تا با  مراقبت‌های بعد از جراحی بینی گوشتی بیشتر آشنا شویم:

چسب زدن بینی

یکی از مواردی که باید بعد از جراحی عمل بینی گوشتی به آن توجه کنید چسب زدن بینی است. اگر این مورد را به صورت دقیق و منظم به مدت یک تا دو ماه انجام دهید می‌توانید نتیجه بهتری از عمل بگیرید و همچنین به پوست ناحیه عمل شده کمک می‌کنید که زودتر ترمیم شود. دقت داشته باشید بهتر است برای مدت زمان استفاده و روش صحیح چسب زدن بینی با پزشک خود مشورت کنید و طبق راهنمایی‌های پزشک عمل کنید.

استفاده به موقع از داروهای تجویز شده توسط پزشک

یکی از مواردی که  در مراقبت‌های بعد از عمل بینی گوشتی انجام می‌شود تزریق آمپول کورتون است این آمپول باید به‌صورت زیر جلدی در قسمت بالای نوک بینی تزریق شود. این روش به کم شدن ضخامت پوستی کمک زیادی می‌کند. در بعضی از مواقع توجه به صلاح دید پزشک ممکن است این تزریق در چند نوبت منظم تکرار شود. دقت داشته باشید روش تزریق و مقدار کورتون بسیار مهم بوده و باید توسط خود جراح انجام گیرد.

شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه، ماموپلاستی  را در وب‌سایت دکتر سینا غیاثی حافظی متخصص جراحی پلاستیک مطالعه کنید.

هر چیزی که باید از جراحی بینی گوشتی بدانیم | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهرانسایر مراقبت‌های ضروری

– برای اینکه از کبودی دور چشم جلوگیری کنید بهتر است تا 12 ساعت بعد از عمل از کمپرس یخ در اطراف گونه و چشم‌ها استفاده نمایید.

– یکی از مواردی که باید در زمان بعد از عمل به آن دقت کنید نحوه‌ی خوابیدن است. نحوه‌ی خوابیدن بعد از عمل بینی به این صورت است که شما باید سرتان را بالاتر از سینه نگه دارید و حتماً به‌صورت طاق باز بخوابید.

– تا یک هفته بعد از عمل از غذاهایی که دارای ادویه هستند کمتر استفاده کنید زیرا این غذاها باعث می‌شوند که نحوه‌ی تنفس شما تحریک شود. تا دوازده ساعت بعد از عمل باید از سوپ و یا غذاهای آبکی که نیاز به جویدن ندارند استفاده نمایید. سعی کنید تا دو هفته بعد از عمل بینی از الکل و مشروبات الکلی استفاده نکنید زیرا باعث گشاد شدن رگ‌ها و به دنبال آن احتمال خونریزی وجود دارد.

– همچنین سه تا چهار روز بعد از عمل بینی شما شاهد ترشح خون‌آبه از بینی هستید و این امر کاملاً طبیعی است و نباید نگران باشید. تنها کاری که باید در این زمان انجام دهید تعویض منظم پانسمان است. تا حد ممکن سعی کنید عطسه نزنید و در صورت اجبار با دهان باز عطسه بزنید. کارهایی نیز مانند فین کردن، تخلیه بینی و همچنین قهقهه زدن تا دو هفته بعد از عمل ممنوع است.

– انجام فعالیت‌های سنگین و به خصوص ورزش تا سه هفته بعد از عمل ممنوع است اما بعد از گذشته سه هفته می‌توانید ورزش‌های سبک را انجام دهید که برای این مورد نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

– مواردی مانند رفتن به استخر، سونا، جکوزی،شنا کردن، پرش از ارتفاع و آفتاب گرفتن از مواردی هستند که باید تا دو ماه بعد از عمل بینی از انجام آن‌ها بپرهیزید.

اقدامات لازم قبل از جراحی بینی گوشتی

قبل از اینکه اقدام به جراحی بینی گوشتی کنید بهتر است اقدامات لازم قبل از جراحی بینی گوشتی را به صورت دقیق انجام دهید تا نتیجه خوبی از عمل بینی دریافت نمایید. در زیر به تمامی نکات در این زمینه اشاره‌ کرده‌ایم.

انتخاب یک پزشک ماهر

در گام نخست شما باید یک پزشکی را انتخاب کنید که تجربه کافی در جراحی بینی‌های گوشتی داشته باشد و شما بدون استرس و با اطمینان کامل به اتاق عمل بروید. بهتر است در مورد فرم بینی دلخواه خود با پزشک مربوطه مشورت کنید و از او بخواهید حدالامکان نتیجه عمل مشابه فرم دلخواه شما باشد. یک پزشک خبره قبل از جراحی از شما در مورد سابقه بیماری‌ها، مصرف داروی و حساسیت‌های دارویی که دارید سوال می‌کند.

اگر بنا به هر دلیل این سؤال پرسیده نشد شما حتماً این موارد را به پزشک خود یادآور شوید. پزشکان خبره و ماهر همیشه قبل از هر گونه جراحی آزمایشات لازم را از بیمار می‌خواهند تا با شرایط بدنی بیمار بیشتر آشنا شوند. در بعضی از مواقع با توجه به شرایط بیمار ممکن است پزشک دارویی برای بیمار تجویز کند، در این مواقع بیمار باید به‌صورت مرتب داروهای خود را مصرف نماید.

تمام چیزی که باید از جراحی بینی گوشتی بدانیم | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

برنامه غذایی و مصرف دارو و دخانیات پیش از عمل

– بیست و چهار ساعت قبل از عمل فرد باید به‌اندازه کافی مایعات بنوشد. قبل از جراحی بینی بهتر است از هشت ساعت قبل چیزی نخورید. زیرا پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از هر عملی معده خالی باشد که در حین عمل مشکلی برای بیمار رخ ندهد.

– مانند هر جراحی دیگر مصرف داروهای ضدالتهاب مانند پروفن و آسپرین دو هفته قبل از عمل ممنوع است زیرا این داروها باعث می‌شوند که در حین عمل خون‌ریزی رخ دهد.

– بهتر است دو هفته قبل از جراحی بینی گوشتی از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنید زیرا باعث می‌شود که اکسیژن‌رسانی در خون انجام نشود.

سایر مراقبت‌های ضروری

– بعد از عمل جراحی بینی معمولاً تا یک هفته  نمی‌توانید استحمام کنید به همین دلیل بهتر است شب قبل از عمل حتماً حمام بروید.

– یکی از مواردی که خانم‌ها باید قبل از جراحی بینی به آن دقت کنند این است که به ‌هیچ‌ عنوان در روز عمل آرایش و لاک نداشته باشند. همچنین آقایان باید ریش و سیبیل خود را به صورت کامل اصلاح نمایند. در روز عمل زیورآلات مانند انگشت و ساعت نیز نباید با خود همراه داشته باشید.

– در روز عمل بینی تمامی مدارک لازم مانندآزمایشات را همراه خود داشته باشید و سعی کنید یک ساعت زودتر از زمان مقرر در بیمارستان باشید تا کارهای اداری را انجام دهید. بیشتر پزشکان طی تجربه‌ای که دارند از بیماران خود می‌خواهند در روز عمل یک همراه داشته باشند که به آن‌ها در انجام امور شخصی و اداری کمک کند.

– یکی از مواردی که باید در روز عمل به آن توجه کنید این است که بهتر است از لباس دکمه‌دار استفاده کنید تا بعد از عمل در هنگام پوشیدن لباس برای شما مشکلی رخ ندهد.

– بیشتر پزشکان با تجربه از تمامی زاویه‌های صورت تصاویری تهیه می‌کنند تا بتوانند تسلط بیشتری بر روی فرم بینی فرد داشته باشد.

 

موارد اورژانسی بعد از عمل بینی گوشتی

بهتر است با موارد اورژانسی بعد از عمل بینی گوشتی آشنا شوید تا در صورت بروز هر کدام از آن‌ها سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا هرکدام از این نشانه‌ها واکنشی است که بدن به عمل نشان داده است و شما باید پیگیر این موارد باشید. در زیر به این موارد اورژانسی اشاره‌کرده‌ایم:

– خونریزی بینی ( ترشح خونابه از بینی طبیعی است)

– تهوع و استفراغ شدید

– اسهال

– سرگیجه

– درد غیر قابل تحمل در محل عمل

– ضربان شدید قلب

– تنگی نفس

– جوش‌های زیر پوستی زیاد

تمام مطالبی که باید از جراحی بینی گوشتی بدانیم | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران چه بینی‌هایی نیاز به عمل دارند؟

امروزه بیشتر افراد به دنبال عمل‌های زیبایی هستند و همیشه اولین عملی که به ذهنشان می‌رسد جراحی بینی است اما آیا تمامی افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند و یا قصد عمل دارند واقعاً بینی‌شان نیاز به این عمل جراحی دارد؟ بسیاری از پزشکان معتقدند که بیشتر بیمارانی که برای عمل بینی مراجعه می‌کنند  هیچ مشکلی در بینی خود ندارند و تنها به دنبال ایجاد تغییرات در شکل ظاهری خود هستند. همچنین پزشکان باتجربه قبل از عمل یک جلسه مشاوره برای بیمار می‌گذارند و از او در مورد دلیل و یا دلایل عمل می‌پرسند و اگر بینی فرد مشکلی نداشته باشد و تنها به دلیل روانی نیاز به عمل داشته باشد او را راهنمایی می‌کنند تا از هدف خود منصرف شود.

اما این نتیجه آخر نیست زیرا این خود فرد است که باید تصمیم نهایی را بگیرد که آیا می‌خواهد عمل کند یا خیر؟ پس فرد بیمار باید قبل از عمل به این باور برسد که از عمل بینی توقع بی‌جایی نداشته باشد و بداند که بعد از عمل قرار نیست صورت او کاملاً تغییر کند و به یک فرد دیگر تبدیل شود زیرا این عمل تنها در قسمت بینی انجام می‌شود و پزشک سعی خود را تنها در خوش‌فرم کردن بینی فرد می‌کند.

نتیجه‌گیری

امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی افرادی که دارای بینی‌های گوشتی هستند می‌توانند بدون نگرانی از برگشت عمل بینی، اقدام به جراحی بینی گوشتی کنند. بینی‌های گوشتی به نسبت بینی‌های استخوانی بعد از عمل نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند و در بعضی از مواقع نیاز است که برای بهتر شدن نتیجه عمل طی چند نوبت پزشک مربوطه کورتون تزریق کند. دکتر سینا غیاثی متخصص جراحی پلاستیک در شهر تهران می‌توانند به شما در زمینه جراحی بینی گوشتی یاری رسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب ایشان در ارتباط باشید.