5/5 - (1 امتیاز)

 

پروتز سینه یا ایمپلنت سینه در واقع به معنای بازسازی سینه در زنان است. این عمل جزو پرطرفدار‌ترین عمل‌های زیبایی در ایران به شمار می‌رود. چه افرادی بیشتر به این نوع عمل زیبایی تمایل دارند‌؟ زنان در سراسر دنیا به دلایل مختلفی تن به این عمل می‌دهند. عمده‌ترین دلیل آن بازسازی سینه‌ی از دست رفته ناشی از سرطان سینه می‌باشد؛ اما افراد زیاد دیگری هم فقط برای افزایش حجم سینه‌های خودت این عمل را انجام می‌دهند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با عمل جراحی پروتز سینه، مزایا و معایب آن آشنا شویم. جهت انجام عمل پروتز می‌توانید قبل از هرگونه اقدامی می‌توانید از دکتر غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک در این زمینه مشاوره بگیرید.

همه‌چیز راجع به پروتز سینه

پروتز سینه فقط مختص به خانم‌هایی که طی سرطان سینه یکی از پستان‌های خود را از دست داده‌اند نیست. بلکه اغلب خانم‌هایی که به دلایلی مثل شیردهی و یا کاهش وزن احساس می‌کنند حجم سینه‌هایشان کاهش یافته است نیز ترغیب به انجام این جراحی می‌شوند؛ اما به راستی پروتز سینه چیست؟ پروتز سینه در واقع نوعی سینه مصنوعی است که جایگزین تمام یا بخشی از پستانی که برداشته شده، می‌شود. بیشتر پروتزهای پستان از ژل سیلیکونی نرم ساخته می‌شوند. آن‌ها ساخته ‌شده‌اند تا شبیه به شکل طبیعی پستان زن یا بخشی از پستان باشند. سطح بیرونی آن نرم و صاف است و ممکن است یک طرح کلی از نوک پستان را هم شامل شوند.

پروتز سینه - مطب دکتر غیاثی در تهران

بزرگ شدن سینه با این نوع جراحی یک عمل متداول و کم‌خطر است. فرد بیمار تنها با یک یا دو ساعت بی‌هوشی عمومی می‌تواند تحت انجام این عمل قرار بگیرد. متأسفانه سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های رایج بین زنان است. در این میان تعداد زیادی از زنان که به دلیل سرطان سینه تمام یا بخشی از سینه‌ی آن‌ها برداشته می‌شود، برای بازسازی سینه‌ی خود پروتز می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود خانم‌ها به این عمل روی بیاورند، یکسان نبودن اندازه‌ی دو سینه در فرد است. این روش معمولاً برای افرادی که به طور طبیعی سینه‌ی آن‌ها از نظر شکل و اندازه یکسان نیست هم مناسب می‌باشد.

معیار‌های انتخاب پروتز

پروتز سینه انواع گوناگونی دارند؛ اما بر چه اساسی تعیین می‌شود که برای هر فردی چه نوع پروتزی مناسب است؟ برای جراحی پروتز معمولاً پزشک شما با سنجیدن بافت سینه و ارزیابی پهنای سینه‌ی شما، پروتز مناسب را در نظر می‌گیرد. توجه داشته باشید که دو نوع پروتز موقت و دائم وجود دارد. پروتزهای موقت به صورت یک ماده‌ی نرم می‌باشند که در تماس با بدن هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کنند و اصطلاحاً به آن‌ها پروتز‌های پوشیدنی می‌گویند. در حالی که پروتز‌های دائم که طی یک عمل جراحی انجام می‌شوند، از ماده‌ی نرم سیلیکون تشکیل‌ شده‌اند که دارای حجم و فرم هستند. معمولاً افرادی که بعد از سرطان سینه خواهان پروتز دائم سینه هستند، باید چیزی حدود شش تا هشت هفته صبر کنند. هنگامی که ناحیه‌ی زخم به طور کامل بهبود یافت و تورم آن کاهش یافت، فرد بیمار می‌تواند برای انجام این عمل به صورت دائم اقدام کند.

روش جراحی پروتز سینه

اگر به هر دلیلی مایل باشید این عمل جراحی را انجام دهید، شاید دوست داشته باشید بدانید نحوه‌ی انجام آن به چه صورت است. در این جراحی، پزشک برای قرار دادن پروتز‌ها داخل سینه باید در سه قسمت مختلف برشی ایجاد کند. این محل‌ها معمولاً زیر بغل، هاله‌ی دور سینه و چین زیر سینه می‌باشند. بعد از اینکه از طریق این سه شکاف، پروتز درون سینه جای گرفت، جراح برش را می‌بندد و بخیه می‌زند. پروتز‌ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی مختصر آن‌ها می‌پردازیم. می‌توانیم آن‌ها را در سبک‌های مختلفی از جمله رنگ پوست، شکل طبقه‌بندی کنیم. همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه لیپوماتیک، پیکرتراشی و ماموپلاستی را در وب‌سایت دکتر سینا غیاثی مطالعه کنید.

جراحی پروتز سینه - مطب دکتر غیاثی در تهران

انواع پروتز

اگر بخواهیم پروتز‌ها را به لحاظ برجستگی و حجم آن‌ها طبقه‌بندی کنیم می‌توانیم بگوییم پروتز‌ها سه دسته هستند:

– Low profile: پروتز با برجستگی کم

– High profile: پروتز با برجستگی زیاد

– Ultra high profile: پروتز با برجستگی خیلی زیاد

پروتز‌ها را می‌توان به لحاظ شکل ظاهری نیز دسته‌بندی کرد که در این صورت آن‌ها در دو دسته‌ی متفاوت جای می‌گیرند.

– پروتز گرد: افرادی که دوست دارند فرم سینه‌هایشان برجسته به نظر برسد، معمولاً این پروتز را انتخاب می‌کنند. پروتز‌های round و یا همان گرد مزایایی دارند که بیش از پیش افراد را به انتخاب این نوع از پروتز ترغیب می‌کنند. به عنوان نمونه این پروتز‌ها قابلیت جراحی اصلاحی دارند. این امر بدین معنی است که اگر پروتز شما دچار چرخش و یا پارگی شد، بتوانید آن را اصلاح کنید. یکی دیگر از مزایای آن، چرخش تکرارشونده پروتز است.

– پروتز سینه با آناتومی اشک: اگر نمی‌خواهید پروتز سینه‌ی شما خیلی غیرطبیعی به نظر برسد و طبیعی بودن آن در اولویت است، پروتز قطره اشکی را انتخاب کنید. این پروتز نمای طبیعی‌تری به سینه‌ها می‌دهد. از طرفی بیشتر افرادی که سینه‌هایشان بیش از حد اندازه کوچک است و یا سینه‌های تخت و بدون فرمی دارند، این نوع پروتز را انتخاب می‌کنند.

رنگ پروتز و هزینه آن؛ یکی دیگر از دغدغه‌های خانم‌ها

یکی دیگر از دغدغه‌های افرادی که قصد انجام این عمل را دارند، انتخاب رنگ مناسب پروتز است. تولیدکنندگان این پروتز‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا آن‌ها رنگی طبیعی و به رنگ پوست انسان داشته باشند اما با این حال نباید فراموش کنیم که در هر صورت این پروتز‌ها سینه‌هایی مصنوعی هستند. به همین منظور مقدار خیلی کمی تفاوت رنگ بین پروتز و پوست بدن طبیعی است.

مزایای پروتز سینه - مطب دکتر غیاثی در تهران

هزینه جراحی پروتز سینه

عمل جراحی پروتز سینه هم مانند دیگر عمل‌های زیبایی تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه درمانی قرار نمی‌گیرد و همین موضوع می‌تواند هزینه‌ها را خیلی بیشتر کند؛ اما در هر حال هزینه‌ی انجام آن به موارد متعددی از جمله شهرت و مهارت جراح مربوطه، نوع پروتز و مرکز درمانی و تیم جراحی بستگی دارد. این عمل جراحی چنانچه توسط یک جراح ماهر انجام شود، جزو کم‌خطرترین عمل‌های زیبایی به شمار می‌رود؛ اما از آنجایی که هر عملی عوارض خاص خودش را دارد، بهتر است حتماً قبل از آماده شدن برای عمل، راجع به این عوارض و همچنین اقدامات قبل و بعد از عمل با پزشک خود مشورت کنید. دکتر سینا غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک می‌توانند به شما مشاوره‌های ارزشمندی را در این زمینه ارائه دهند.

تقسیم‌بندی پروتزها بر اساس جنس

در حالت کلی سه نوع جنس برای پروتز داریم که تفاوت آن‌ها در ناحیه برش، قیمت و راحتی بعد از عمل می‌باشد. ناگفته نماند پروتزها ازلحاظ کیفیت تفاوت زیادی باهم ندارند و همگی آن‌ها از جنسی عالی و مرغوب تولیدشده‌اند. تشخیص نوع پروتز بر عهده‌ی پزشک می‌باشد.

– آب‌نمکی

– سیلیکونی

– ثابت

1- پروتز سینه سیلیکونی

هر فردی که از پروتز سینه سیلیکونی استفاده کرده باشد باید پس از 3 سال MRI انجام دهد و بعد از انجام اولین مرحله  MRI حتماً باید برای بررسی پارگی بدون علت و بی سروصدا پروتز هر دو سال یک‌بار MAI انجام دهد. چند مورد از ویژگی‌های پروتز سیلیکونی عبارتند از:

– از ترکیبات مختلف سیلیکونی تشکیل شده است.

– در این مدل چین‌خوردگی سینه کمتر مشاهده می‌شود.

– اگر علاقه‌مند به انجام یک روش طبیعی برای پروتز هستید، باید از پروتز سیلیکونی استفاده کنید.

– ساختاری مانند ژل و خاصیت چسبندگی دارد.

– ساختار سیلیکونی امنیت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

– از ویژگی‌های بی‌نظیر آن، شبیه بودن بیش اندازه به بافت سینه است.

– در این مدل پروتز در صورت صدمه دیدن ژل موجود در آن به نواحی دیگر پروتز حرکت می‌کنند.

– استفاده از این مدل پروتز برای افراد زیر 22سال پیشنهاد نمی‌شود.

بررسی انواع پروتز سینه - مطب دکتر سینا غیاثی در تهران

 معایب پروتز سیلیکونی

– هزینه استفاده از این نوع پروتزها، بیشتر است.

– نیاز به مراقبت بیشتری دارد چراکه احتمال پارگی در آن بیشتر می‌باشد.

– در پروتز سیلیکونی به برش‌های بیشتری برای جایگذاری آن نیاز است.

– پس از عمل باید حتماً با پزشک خود در ارتباط باشید چراکه این مدل نیاز به معاینه همیشگی پزشک دارد.

2- پروتز سینه آب‌نمکی

– سفت‌تر از پروتزهای سیلیکونی هستند.

– در صورت پاره شدن این پروتزها در داخل بدن، مایع درون آن جذب بدن می‌شود چراکه این مایع درون بدن وجود دارد و ازلحاظ سلامتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

– در این نوع برش کمتری ایجادشده و هزینه‌های مناسب‌تری نسبت به سایرین دارد.

– شکل پروتز آب‌نمکی به‌صورت گرد است.

– پروتز سینه آب‌نمکی، همان‌طور که از نامش پیداست از آب‌نمک استریل شده و سالین تولید می‌شود.

– دارای جداره‌های سیلیکونی بوده که غیرقابل نفوذ می‌باشند.

معایب پروتز از جنس آب‌نمکی

– این نوع از پروتزها حالت غیرطبیعی دارند.

– امکان چین‌خوردگی در پروتز آب‌نمکی بیشتر می‌باشد.

– احتمال از بین رفتن خود به خودی آن نسبت به سایر جنس‌ها بیشتر است.

– پروتز آب‌نمکی روی بافت سینه تأثیر می‌گذارد.

– این مدل برای افراد زیر 18 سال به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

بهترین پروتز سینه - مطب دکتر غیاثی در تهران

3- پروتز سینه ثابت

– در پروتز ثابت احتمال پارگی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.

– این مدل نسبت به سایرین سفت‌تر بوده درنتیجه مقاومت بیشتری دارد.

– پروتز سینه ثابت دارای شکل است و گرد نمی‌باشد.

– در این مدل نیاز به برش‌های بیشتر در اطراف سینه‌ها می‌باشد.

چه کسانی می‌توانند جراحی پروتز سینه انجام دهند؟

– خانم‌هایی که براثر بیماری‌هایی مانند سرطان تمام یا قسمتی از سینه خود را از دست داده‌اند.

– افرادی که پس از زایمان یا شیردهی دچار شل شدگی و افتادگی سینه‌ها می‌شوند.

– خانم‌هایی که به دلایل هورمونی یا ژنتیکی دارای سینه‌های کوچکی هستند.

– کسانی که به علت رژیم غذایی یا تغییر وزن دچار تحلیل سینه و چین‌وچروک روی سینه‌ها شده‌اند.

– خانم‌های زیادی هم هستند که از فرم و شکل سینه‌های خود ناراضی‌اند، می‌توانند با عمل پروتز فرمی زیبا به سینه‌های خود بدهند.

– تعدادی از افراد، به علت مشکل مادرزادی فقط یک سینه دارند که می‌توانند برای متقارن سازی سایز سینه‌های خود از پروتز کمک بگیرند.

– افرادی که می‌خواهند تغییر جنسیت بدهند نیز می‌توانند از عمل پروتز سینه بهره‌مند شوند.

خطرات احتمالی عمل پروتز چیست؟

– ممکن است مایعاتی در اطراف پروتز تجمع کنند.

– شاید فرد بیمار پس از عمل احساس دردهای متوالی داشته باشد.

– امکان جابه‌جا شدن پروتز در ناحیه قرارگرفته نیز وجود دارد.

– احتمال دارد لخته‌ای از خون در رگ‌ها ایجاد شود.

– ممکن است شما پس از عمل  نامتقارن بودن سینه‌ها را احساس کنید.

– اگر پزشک یا جراح شما فردی حاذق و باتجربه نباشد ممکن است پروتزهای سینه را در محل مناسب خود قرار ندهد.

– در صورت عدم مراقبت بیمار احتمال خونریزی و تجمع خون در سینه هم وجود دارد.

– عفونت یکی از عوارض احتمالی پروتز سینه می‌باشد.

– ممکن است ناحیه‌های برش خورده دیرتر التیام یابد.

– تغییر در اثر لمس کردن سینه و یا نوک سینه که احتمال دارد موقت یا دائمی باشد.

همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه جراحی بینی بدون بیهوشی و مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را در وب‌سایت دکتر غیاثی مطالعه کنید.

انواع پروتز سینه - مطب دکتر غیاثی در شهر تهران

عمل پروتز سینه چگونه انجام می‌گیرد؟

مدت‌زمان این عمل به‌طورمعمول بین یک تا دو ساعت می‌باشد که نیاز به بیهوشی دارد. عمل پروتز سینه با توجه به پهنا و نوع بافت آن انجام می‌شود. در طی عمل ابتدا جراح، سینه را در 3 ناحیه بافت اطراف نوک سینه، زیر بغل و دور ناف برش می‌زند. در مرحله دوم پروتز انتخاب‌شده را از پایین یا بالا دیواره قفسه سینه وارد بدن نموده و در آخر هم شکاف‌های ایجادشده را بخیه می‌زند.

اقدامات پس از عمل

– استعمال دخانیات و مصرف الکل به مدت 3 هفته ممنوع می‌باشد.

– اگر رانندگی می‌کنید بعد از قطع مصرف داروهای مسکن اجازه‌ی رانندگی دارید. به یاد داشته باشید نباید فرمان اتومبیل را در مقابل عضله‌ی سینه قرار دهید زیرا نباید به عضلات قفسه‌ی سینه فشار وارد شود.

– از بلند کردن، هل دادن یا کشیدن وسایل سنگین و حرکات ورزشی سینه و دیگر حرکات سنگین پرهیز نمایید.

– بعد از دو هفته می‌توانید پیاده‌روی کنید، بدوید یا ورزش‌های مربوط به بالاتنه را انجام دهید. به بدن خود توجه کنید و اگر حرکتی برایتان دردناک است از انجام آن خودداری نمایید.

– بعد از گذشت چندین هفته از عمل بازهم گرفتگی در عضله‌ی سینه یا درد در سینه طبیعی است و نشان‌دهنده‌ی آن است که اعصاب عضله در حال ترمیم هستند.

– پس از گذشت دو هفته به آهستگی سینه‌ی خود را ماساژ دهید. انجام حرکات دایره‌ای با فشار ملایم با استفاده از لوسیون می‌تواند در کاهش ورم مؤثر باشد.

– برای از بین بردن جای زخم و بخیه هم می‌توانید از لوسیون‌های مخصوص زخم استفاده کنید.

– قرار گرفتن پروتز در سر جای خود یک فرآیند تدریجی است و اغلب بین 6 تا 12هفته زمان نیاز دارد.

– اگر نشانه‌ی عفونت مثل تب یا قرمزی در محل برش را مشاهده کردید، به پزشکتان مراجعه نمایید.