Rate this post

 

بازو جزو اندام‌هایی  است که در زیبایی نقش بسزایی دارد. برخی افراد در بازو‌هایشان چربی زیادی نهفته است و بازوهای بزرگ و چاقی دارند که حتی رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی تأثیری در اندازه بازو‌هایشان ندارد؛ اما راه چاره چیست؟ چگونه می‌توان فرم مناسبی برای بازو‌ها ایجاد کرد؟ اگر با روش‌های مختلف از قبیل رژیم و ورزش نتوانسته‌اید ابعاد بازو را کاهش دهید می‌توانید از عمل لیپوماتیک بازو استفاده کنید. لیپوماتیک عمل بی‌خطری است که به صورت سرپایی انجام می‌شود. در ادامه این مقاله از وب‌سایت دکتر غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک قصد بررسی عمل لیپوماتیک را داریم.

هدف از لیپوماتیک بازو چیست؟

هدف از انجام لیپوماتیک بازو، خوش فرم کردن بازو است و پزشکان برای بهبود تناسب اندام، این نوع عمل را به بیمار پیشنهاد می‌دهند. از نگاه پزشکان روش درمانی برای از بین چربی نیست بلکه آن را روشی مناسب برای تناسب اندام فرد می‌دانند. در عمل لیپوماتیک بازو، چربی‌های اضافی از نقاط مورد نظر برداشته می‌شود. پزشکان قبل از عمل و هنگام بررسی بازو‌ها به چربی‌های زیر بغل نیز توجه دارند؛ زیرا چربی‌های بازو فقط مختص همان ناحیه نمی‌شود و به بخش‌های دیگر نیز سرایت می‌کند. پزشکان با استفاده از روش داینامیک به دنبال سفتی و لاغری بازو‌ها و همچنین آب‌کردن چربی‌های زیر بغل هستند. همچنین لازم به ذکر است که چربی‌های زیر بغل بیشتر مربوط به زنان می‌شود و تجمع چربی در زیر بغل مردان به ندرت مشاهده می‌شود.

از بین بردن چربی‌های بازو با تمرین‌های ورزشی زمان‌بر است.

یکی از متداول سؤالاتی که در ذهن افراد به وجود می‌آید این است که چرا با وجود تمرین‌های متفاوت ورزشی شکل و فرم بازو دچار تغییر نمی‌شود؟ مشکل اصلی فعالیت‌های ورزشی عدم سوزاندن همه‌ نوع چربی است. هم چنین  روند آب شدن چربی‌ها به کندی پیش می‌رود. چربی‌های سطح بازوی زنان از مردان بیشتر بوده و سطح این چربی در مردان بسیار نازک است، به همین جهت عضلات به راحتی قابل رؤیت هستند. زمانی که توسط عمل لیپوماتیک بازو، چربی‌ها را از روی بازو برمی‌دارند، امکان دارد که 1 یا 2 میلی‌متر از چربی‌ها برای نشان دادن دقیق عضلات باقی بماند. بعد از این عمل بازو‌هایی سفت و خوش فرم را مشاهده خواهید کرد.

انجام لیپوماتیک بازو - مطب دکتر غیاثی در تهران

معایب روش لیپوماتیک

بعد از عمل لیپوماتیک بازو، آن قسمتی که چربی از آن خارج شده دچار تورم و کبودی می‌شود؛ البته این عارضه مدت‌دار نیست و پس از چند روز از بین می‌رود. پس از عمل لیپوماتیک بازو، باید از فعالیت‌های سنگین خودداری کرد و تا مدتی پس از عمل فرد باید بیش از پیش از بدن خود محافظت کند. مشکلات کلیوی و یا قلبی از دیگر عوارض این عمل است که باید برای جلوگیری از این مشکلات با پزشک معالج مشورت کرد. در بعضی افراد واکنش‌های آلرژیک به دلیل حساسیت پوست بروز می‌کند که البته مدتی پس از عمل از بین می‌رود.

در مواردی نادری در هنگام عمل، پوست فرد دچار سوختگی می‌شود که برای رفع این مشکل می‌توانید به مراکز معتبر و پزشکان حاذق مراجعه کنید. بعد از پیکرتراشی بازو این امکان وجود دارد که دمای بدن به سرعت بالا رود و همچنین امکان حالت تهوع و ضعف و سرگیجه وجود دارد. دستگاه پیکرتراشی مبنی بر لرزش است و اگر پزشک تجربی کافی نداشته باشد امکان آسیب به سایر بخش‌های بدن نیز وجود دارد. به طور کلی با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید از آسیب‌های این عمل جلوگیری کنید.

عمل لیپوماتیک بازو چگونه انجام می‌شود؟

برای این عمل سوراخی به قطر 2 الی 5 میلی‌متر در بازو ایجاد می‌کنند. دستگاه مخصوصی برای تخریب بافت‌های چربی وارد بدن می‌شود و با استفاده از امواج ماورای بنفش چربی‌ها را تخریب می‌کند. همچنین برای کاهش درد و بی‌حسی و همچنین عدم خون‌ریزی، محلولی را به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کنند. پس از انجام مراحل چربی‌ها و محلول به بیرون مکش می‌شوند. از مزایای این دستگاه می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد؛ زیرا که در هنگام مواجه با عضوهای بدون چربی متوقف می‌شود و از این رو احتمال پارگی و سوختگی اندام‌ها بسیار کاهش می‌یابد. هرچند که این عمل امنیت بالایی دارد اما بهتر است که اطلاعات لازم و کافی را قبل از عمل به دست آورید و به مراکز معتبر مراجعه کنید. اگر از دارویی در طول شبانه‌روز استفاده می‌کنید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا عوارض بعد از عمل را به حداقل برسانید.

معایب لیپوماتیک بازو - مطب دکتر غیاثی در تهران

مراحل قبل از عمل لیپوماتیک بازو

در قدم اول باید به پزشک متخصص و کار بلد مراجعه کنید. پس از بررسی‌های اولیه در صورت صلاحدید پزشک، شما برای معاینات قبل از عمل آماده می‌شوید. به طور کلی افرادی که بازو‌ها حجیمی دارند یا به دلیل عوامل موروثی یا استفاده از رژیم‌های سنگین دچار افتادگی بازو شده‌اند کاندید مناسبی برای عمل لیپوماتیک بازو هستند. پس از این که شرایط شما برای انجام عمل از سوی پزشک تائید شد؛ با بررسی‌های دقیق، نواحی از بدن که باید چربی‌ها از آن خارج شوند مشخص می‌شود. این مرحله جزو مهم‌ترین مراحل عمل است زیرا که در هنگام عمل چربی قسمت‌های مشخص‌شده برداشته می‌شود و اگر این امر به درستی صورت نگیرد، بازوی فرد بیمار دچار ناهمواری می‌شود.

مراقبت‌های قبل از عمل پیکرتراشی بازو

– آزمایشات پزشکی را به طور کامل انجام دهید تا در صورت وجود مشکل راهکار‌های جدیدی در پیش گیرید.

– دارو‌های مصرفی به همراه دوز آن‌ها را در اختیار پزشک قرار دهید تا با عوارضی قبل و بعد از عمل مواجه نشوید.

–  در صورت مصرف دخانیات، 2 روز قبل از عمل کشیدن سیگار و مشروبات الکی ترک کنید.

–  از مصرف داروهای آسپرین و ضدالتهاب خودداری کنید؛ زیرا که این موارد باعث افزایش خون‌ریزی می‌شوند.

–  بیمارانی که به آسم مبتلا هستند، این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته تا در صورت تشخیص پزشک دو روز قبل از عمل دارو‌های خود را قطع کنند.

–  در ایامی که درگیر عمل لیپوماتیک بازو هستید، رژیم غذایی خود را کنار بگذارید.

–  اگر بر روی ناخن‌های خود لاک دارید، قبل از عمل آن‌ها را پاک کنید.

لیپوماتیک بازو - مطب دکتر سینا غیاثی در تهران

آیا بیهوشی موضعی برای این عمل مناسب است؟

از دارو‌های بیهوشی برای کاهش درد و راحتی بیمار استفاده می‌شود و پزشکان معمولاً بیهوشی کلی را برای عمل ترجیح می‌دهند؛ اما همان‌طور که می‌دانیم بیهوشی کلی عوارض جانبی در پی دارد و برخی بیماران با هراس از این شیوه بیهوشی تمایل دارند که از بیهوشی موضعی استفاده کنند. به طور کلی در صورت صلاحدید پزشک می‌توان از بیهوشی موضعی نیز بهره برد. با انجام درست این مرحله، بیمار عملی بدون درد داشته و با درد کم‌تری مراحل درمان را طی می‌کند.

مراقبت‌های بعد از عمل

بعد از عمل نگران خروج خونابه‌ها نباشید زیرا بعد از جراحی خروج مایعات و خونابه‌ها امری طبیعی است. هر چه مقدار بیشتری خونابه از بدن خارج شود امکان تورم و کبودی کاهش می‌یابد. مرحله خروج مایعات حدود پنج روز به طول می‌انجامد از این رو مطلوب است که از محل بخیه به خوبی مراقبت کنید تا پوست به عفونت‌های مختلف دچار نشود. در موارد نادری دیده شده است که منافذ محل جراحی به طور کامل بسته شده است در این صورت باید در کم‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر خروج خونابه‌ها بیشتر از پنج رو به طول انجامید؛ این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. پس از خروج خونابه‌ها، استفاده از پانسمان، پد‌های گرمایی ممنوع است زیرا باید اجازه دهید منافذ به مرور بسته شوند. تا زمان درمان کامل استفاده از استخر، سونا، وان و… توصیه نمی‌شود زیرا احتمال عفونت وجود دارد.

چه مدتی بعد از عمل لیپوماتیک بازو می‌توان فعالیت‌های روزمره را از سر گرفت؟

باور غلطی که در بین مردم جامه رواج یافته این است که بیمار بعد از عمل به هیچ عنوان نباید تحرک داشته باشد؛ اما پزشکان این نظریه رد کرده‌اند زیرا عدم تحرک باعث لخته شدن خون می‌شود که این لختگی می‌تواند آسیب‌های زیان‌باری را برای شخص داشته باشد؛ اما این تحرکات نباید ورزش یا کار‌های سنگین را شامل شود و برای عدم لختگی خون، پیاده‌روی و تکان دادن با احتیاط دست‌ها توصیه می‌شود بعد از گذشت مدتی می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر گیرید که زمان آن با توجه به ساختار بدنی هر فرد تفاوت می‌کند ولی به طور معمول فرد بیمار بعد از حدود یک ماه می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه جراحی بینی گوشتی، لیفت بازو، ماموپلاستی و لیپوماتیک ران را در وب‌سایت دکتر غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران مطالعه کنید.

مزایای لیپوماتیک بازو - مطب دکتر غیاثی در تهران

مزایای لیپوماتیک بازو

تعداد سوراخ‌هایی که برای ورود دستگاه به زیر پوست در نظر گرفته شده بسیار محدود است و در هر ناحیه بیشتر از سه سوراخ ایجاد نمی‌‌شود. زمان انجام این عمل بسیار کوتاه است و عوارض کم‌تری نسبت به روش‌های قدیمی دارد. در این عمل عوارض جانبی خطرناک مانند لخته شدن و آمبلی کم‌تر دیده می‌شود و تقریباً ایجاد آمبولی به صفر درصد رسیده است.

ساختار پوست بازو

پوست از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که رگ‌های خونی و چربی در زیر آن‌ها قرار گرفته است. در میان بافت‌های پوست، بافت همبندی برای ایستایی پوست وجود دارد و رگ‌های خونی در بین این بافت‌ها قرار گرفته‌اند. در هنگام افرایش وزن حجم این چربی‌ها افزایش می‌یابد و در عمل لیپوماتیک بازو به دنبال از بین بردن این چربی‌ها هستیم. همان‌طور که گفته شد در ابتدا محل‌هایی که قرار است چربی‌های آن از بین رود مشخص می‌شود و در هنگام عمل چربی‌های ناحیه مشخص شده خارج می‌شود.

جدیدترین روش لیپوماتیک بازو

در روش‌های قدیمی ضربات دستگاه کونالا مشکلاتی را برای شخص بیمار به وجود می‌آورد از انواع مختلف مشکلات ایجاد شده می‌توان به آسیب و خون‌ریزی رگ‌های خونی اشاره کرد که به طبع آن کبودی و آمبولی به وجود می‌آمد. در روش‌های جدید‌تر ترکیبی از ارتعاشات پمپ لیپوماتیک یا استفاده از امواج اولتراسوند در روش لیزر رواج دارد. همچنین با استفاده از حرارت طول موج خاصی از لیزر، چربی‌ها انرژی‌های مورد نظر را جذب می‌کنند و در نتیجه چربی‌ها از بین می‌روند.

لیپوماتیک بازو - مطب دکتر غیاثی در تهران

آیا از بخیه برای بعد از لیپوماتیک بازو استفاده می‌شود؟

در عمل لیپوماتیک بازو، میزان چربی با ابعاد سوراخ‌ها رابطه مستقیم دارد و هرچه حجم چربی بیشتر باشد، سوراخ ایجاد شده نیز بزرگ‌تر است. در برخی موارد بعد از عمل فرد نیاز‌مند بخیه است اما در مواردی دیگر به دلیل کوچک بودن سوراخ از کرم‌های ترمیم کننده استفاده می‌شود.

دستگاه لیپوماتیک

دستگاه لیپوماتیک با یک موتور بادی کار می‌کند. این دستگاه در بدن لرزش، ارتعاش و نوسان ایجاد کرده و بافت چربی‌ها را می‌شکند. چربی‌ها از بین رفته و تبدیل به مایع می‌شوند سپس به راحتی از درون بدن تخلیه می‌شوند. در این روش سوزش پوست برای فرد ایجاد نمی‌شود زیرا دستگاه هیچ حرارتی ندارد اما در روش‌هایی که قبل از اختراع این دستگاه انجام می‌شد به دلیل ایجاد حرارت، عوارضی را برای پوست به وجود می‌آورد. این عمل بدون خراش و بریدگی انجام می‌شود و هیچ صدمه‌ای را به پوست وارد نمی‌کند.

به عبارت دقیق‌تر این دستگاه شامل کمپرسوری است که هوای فشرده را به کانولا انتقال می‌دهد. کانولا به طور مداوم در زیر پوست مرتعش می‌شود و لرزشی سریعی را به وجود می‌آورد و با این لرزش چربی‌های می‌شکند و از بین می‌برد. در طی عمل، جراح کانولا را وارد بافت‌های چربی کرده و کونالا با تولید امواج اینفراسونیک سلول‌های چربی را تخریب می‌کند.

چه کسانی می‌توانند جراحی لیپوماتیک را انجام دهند؟

–  افرادی که وزن زیادی دارند و تمام اندام‌های بدنشان چربی زیادی دارد معمولاً احساس می‌کنند کاندید‌ مناسبی برای این عمل هستند؛ اما این افراد ابتدا باید با فعالیت‌های ورزشی چربی‌های خود را کم کنند و سپس در صورت وجود چربی‌های اضافی این عمل را انجام دهند. این عمل مناسب افرادی است که باتوجه به وزن کم، در جایی از بدن خود تجمع چربی را احساس می‌کنند. برای مثال کسی که چربی بازوی زیادی دارد می‌تواند از عمل لیپوماتیک بازو استفاده کند.

– افرادی که وزن ثابتی دارند می‌توانند از این روش بهره‌مند شوند؛ اما افرادی که پیوسته وزنشان بالا پایین می‌شود و میانگین وزن ثابتی ندارند در صورت عمل امکان بازگشت بافت چربی‌ها در آن‌ها وجود دارد.

– برخی افراد وزن‌ بسیار بالایی دارند که این وزن بالا باعث شده تا نتوانند ورزش کنند. این افراد می‌توانند از جراحی لیپوماتیک برای درمان خود استفاده کنند تا به تناسب اندام برسند.

– رژیم‌های سخت باعث افتادگی پوست می‌شود، این افتادگی‌ها معمولاً در زیر شکم، بازو‌ها و پهلو‌ها دیده می‌شوند. از این رو برای تناسب اندام نیز از این جراحی استفاده می‌شود.