جراحی انحراف بینی - مطب دکتر سینا غیاثی حافظی در تهران
۱۵ مهر

برخی از افراد، سالیان طولانی با مشکلات مختلف تنفسی، خروپوف، عفونت و… بدون آنکه اطلاعات دقیقی از علت آن داشته باشند، سر و کله می‌زنند. انحراف بینی که شامل انحراف در تیغه میانی بینی می‌شود، می‌تواند علت تمامی این مشکلات باشد. راه حل این مشکل، جراحی سپتوپلاستی یا همان جراحی انحراف بینی است.

به دلیل اینکه مشکلات ناشی از انحراف بینی می‌توانند بسیار آزار دهنده باشند دکتر غیاثی در تهران قصد دارند تا با ارائه مطلبی در این مورد، در رابطه با نحوه تشخیص انحراف بینی و جراحی انحراف بینی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهند. مهم‌ترین مسئله در مواجهه با مشکلات، تشخیص درست منشا آن‌ها است. ابتدا شما باید اطمینان حاصل کنید که مشکلاتی که برایتان به وجود آمده ناشی از انحراف تیغه بینی‌تان است یا خیر. تا بتوانید در مورد درمان آن‌ها تصمیم درستی بگیرید. همچنین در مطب دکتر غیاثی سایر خدمات زیبایی ودرمانی دیگر از جمله  عمل چال گونه، لیپوماتیک و… نیز ارائه و انجام می‌شود.

آیا هرگونه انحرافی در بینی، انحراف بینی محسوب می‌شود؟

به گفته دکتر غیاثی، ممکن است بسیاری از افراد بینی کجی داشته باشند، اما این دلیل بر آن نیست که حتما انحراف بینی دارند. وقتی صحبت از انحراف بینی می‌شود، منظور کج بودن سپتوم یا همان تیغه میانی بینی است، که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند. با توجه به این تعریف می‌توان بینی‌های کج را به سه نوع با توجه به مشکلات ایجاد شده تقسیم بندی کرد:

1. بینی‌هایی که بطور کلی ساختار کجی دارند و فقط از لحاظ ظاهری کج دیده می‌شوند و هیچ مشکل دیگری برای فرد ایجاد نمی‌کنند. این دسته از بینی‌ها طی عمل جراحی رینوپلاستی یا همان جراحی بینی، می‌توانند اصلاح شوند.
  2. بینی‌هایی که هم ظاهر کج دارند و هم تیغه بینی کج است، و برای بیمار مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. این بینی‌ها حتما باید تحت عمل جراحی سپتورینوپلاستی (جراحی انحراف بینی به همراه عمل زیبایی) قرار گیرند.
  3. دسته دیگری از افراد هستند که هیچگونه نشانه‌ای از کجی، در ظاهر بینی آن‌ها وجود ندارد. اما مشکلات زیادی را به دلیل انحراف تیغه بینی تجربه می‌کنند. این دسته افراد می‌توانند با عمل سپتوپلاستی( جراحی انحراف بینی ) مشکل خود را حل کنند.

انحراف بینی ناشی از چیست و چه علائمی دارد؟

جراحی انحراف بینی چیست - مطب دکتر سینا غیاثی حافظی در تهران

انحراف سپتوم بینی در بیش‌تر مواقع کاملا وراثتی و مادرزادی است، اما ممکن است ناشی از ضربه یا شکستگی بینی نیز به وجود آید. در بینی‌هایی که از انحراف سپتوم برخوردارند، وقتی از زیر به بینی نگاه کنید سوراخ‌های بینی نامتقارن هستند و تیغه بینی به طرف یکی از سوراخ‌ها متمایل است. البته در برخی از موارد با نگاه کردن قابل تشخیص نیست و فرد بعد از مراجعه به پزشک، برای درمان مشکلاتی که انحراف بینی علت آن بوده است، با تشخیص پزشک متوجه می‌شود که انحراف بینی دارند. مشکلات و علائمی که نشان دهنده انحراف تیغه بینی هستند و برای برطرف شدن، نیاز به جراحی انحراف بینی دارند، عبارتند از:

• مشکل در تنفس
  • عفونت سینوس‌ها و در پی آن درد در ناحیه پیشانی و صورت
  • آبریزش مکرر بینی
  • خروپف و تنفس با صدای بلند
  • خشک شدن دهان
  • اختلال در حس بویایی
  • و در برخی موارد خون دماغ شدن

جراحی انحراف بینی چگونه انجام می‌گیرد؟

در صورتی که بیمار فقط نیاز به جراحی انحراف بینی داشته باشد، جراح با ایجاد شکاف از داخل بینی، غضروف کج شده تیغه بینی را برداشته و آن را اصلاح می‌کند. این عمل طی بیهوشی عمومی و به مدت ۱ تا ۲ ساعت انجام می‌گیرد و بیمار بعد از چند ساعت از عمل می‌تواند به خانه بازگردد. عوارض عمل انحراف بینی بسیار کمتر از رینوپلاستی است و دوره بهبودی نیز کم‌تر خواهد بود. اما در صورتی که رینوپلاستی نیز با این عمل ترکیب شود، به احتمال زیاد شکاف بینی و طول مدت عمل، بیش‌تر خواهد شد. همچین دوره بهبودی جراحی انحراف بینی کمتر از سپتورینوپلاستی است.

نحوه جراحی انحراف بینی - مطب دکتر سینا غیاثی حافظی در تهران

آیا روش‌های درمانی دیگری به غیر از جراحی وجود دارد؟

در برخی از رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها ممکن است برخی افراد سودجو روش‌هایی بدون پایه علمی برای این مشکل ارائه دهند. بهتر است بدانید که هیچ دارویی نمی‌تواند انحراف بینی را از بین ببرد، اما در بسیاری از موارد امکان کنترل علائم و مشکلات ناشی از آن، توسط دارو و رعایت برخی نکات وجود دارد. عمل جراحی انحراف بینی یا همان سپتوپلاستی تنها راه حل قطعی این مشکل است.

شما عزیزان می‌توانید، برای درمان مشکل خود از یک متخصص مجرب در این زمینه راهنمایی و مشورت دریافت کنید. دکتر غیاثی در تهران، با سال‌ها تجربه در این زمینه یکی بهترین گزینه‌های شما برای انجام عمل سپتوپلاستی خواهد بود.