روش جراحی پولیپ بینی - در مطب دکتر سینا غیاثی حافظی
۲۲ مهر

یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی که برای افراد رخ می‌دهد، پولیپ بینی است که مشکلات متعددی را به همراه دارد. پولیپ‌های بینی، زایده‌های اشک مانندی هستند که در سقف بینی ایجاد می‌شوند و در صورتی که بزرگ باشند، تنفس را برای بیمار سخت خواهند کرد. در افرادی که دارای مشکلات تنفسی، خروپف و یا سر درد و عفونت سینوسی هستند. این امکان وجود دارد که تمامی این مشکلات ناشی از پولیپ بینی باشد. در ادامه به توضیح این عارضه و روش‌های درمانی آن، بخصوص جراحی پولیپ بینی می‌پردازیم تا در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارایه دهیم.

پولیپ بینی چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

لایه‌ای که دیواره داخلی بینی ما را تشکیل می‌دهد، مخاط نام دارد، زمانی که مخاط بینی نسبت به مواد حساسیت‌زا، عفونت سینوسی و اختلال در سیستم ایمنی واکنش نشان دهد، متورم شده و بیش از حد رشد خواهد کرد.

وقتی این اتفاق بیافتد، مخاط بینی مانند گوشت اضافی فضای حفره‌های بینی را پر کرده و تنفس را با مشکل مواج می‌کند. به این گوشت اضافی، پولیپ بینی گفته می‌شود. که با جراحی پولیپ بینی قابل برداشتن است.

پولیپ بینی معمولا با علائم و عوارضی مانند: گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی، خروپف، آبریزش بینی، پرفشاری در صورت و سینوس‌ها، خود را نشان می‌دهد. پولیپ بینی زایده خوشخیمی است که هیچ دردی را به همراه ندارد.

بهترین روش جراحی پولیپ بینی - در مطب دکتر سینا غیاثی حافظی در تهران

روش‌های درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی به سادگی توسط پزشک با ابزار پزشکی، قابل تشخیص است، در صورتی که اندازه پولیپ بزرگ باشد به راحتی با چشم دیده می‌شود. گاهی نیز برای تشخیص پولیپ، ممکن است سیتی اسکن یا ام آر آی نیاز باشد، یا حتی از آندوسکوپی برای تشخیص آن استفاده شود.

درمان پولیپ بینی، بستگی به وضعیت بیمار دارد. اگر مخاط بینی به قدری رشد نکرده باشد که پولیپ بینی ایجاد شود، نیازی به عمل پولیپ بینی نیست و با درمان دوره‌ای با داروهایی نظیر اسپری بینی کورتیکواستروئید یا داروهای خوراکی برپایه کورتیکواستروئید، می‌توان مشکل را حل کرد. اما درصورتی که اندازه پولیپ‌ها بزرگ باشد و مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد کرده باشد، تنها راه درمان آن جراحی بینی است.

جراحی پولیپ بینی

این جراحی، با بی‌هوشی عمومی انجام می‌گیرد. به این صورت که بعد از بی‌هوشی، جراح با استفاده از دستگاه اندوسکوپی که یک دستگاه نازک و ظریف است (در انتهای آن دوربین کوچکی تعبیه شده است که به جراح امکان دیدن فضای داخل بینی از طریق مانیتور را فراهم آورد) پولیپ ها را شناسایی کرده و  با ابزار مخصوص، آن‌ها را بریده و از بینی خارج می‌کند. سپس سینوس‌ها و بینی، با محلول مخصوص شستشو داده می‌شود تا هیچ اثری از پولیپ‌ها باقی نمانده و احتمال عفونت از بین برود. در انتهای کار بینی شما با پارچه ضد عفونی بسته می‌شود. فرد حدود ۵ روز تا یک هفته بعد از عمل جراحی، نیاز به استراحت و مراقبت  دارد.

جراحی پولیپ بینی - در مطب دکتر سینا غیاثی حافظی در تهران

آیا بعد از جراحی پولیپ، امکان بازگشت آن وجود دارد؟

در حالت کلی پولیپ‌های بینی مستعد عود کردن و بازگشت دوباره هستند . بخصوص در افرادی که حساسیت یا آسم دارند. در برخی از افراد، با یک بار جراحی پولیپ بینی، مشکل کاملا برطرف می‌شود. اما در برخی دیگر از افراد که التهاب بینی آن‌ها زیاد است، دوباره عود می‌کند و گاهی نیاز به عمل مجدد دارد. اما می‌توان با انجام عمل و مراقبت‌های پزشکی و مصرف برخی از داروها، از عود دوباره آن‌ها جلوگیری کرد.

انجام همزمان عمل پولیپ بینی و عمل زیبایی

بسیاری از بیمارانی که هر روزه به مطب دکتر غیاثی مراجعه می‌کنند، این سوال را می‌پرسند که آیا می‌توان عمل زیبایی بینی را همراه با عمل جراحی پولیپ بینی انجام داد؟ بله این امکان وجود دارد که هر دو عمل جراحی پولیپ بین و رینوپلاستی در یک جلسه انجام گیرد. اما این قضیه بستگی به تصمیم خود بیمار دارد. اگر بیمار خواستار این باشد که این دو عمل جداگانه انجام گیرند، ابتدا جراحی پولیپ بینی صورت گرفته و پس از بهبودی، اقدام به عمل رینوپلاستی خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد، جراحی پولیپ بینی عملی کم تهاجم است و دوره ریکاوری کوتاهی دارد. و در صورت مراجعه به پزشک باتجربه و ماهر، این دوره کوتاه‌تر نیز خواهد بود.

دکتر غیاثی در تهران، با انجام معاینه و آندوسکوپی، بهترین روش درمانی را برای شما عزیزان پیشنهاد خواهند کرد. اگر در این باره نیاز به مشاوره و معاینه دارید، می‌توانید برای رزرو وقت با شماره مطب دکتر، در تهران تماس حاصل کنید.