جراحی پولیپ بینی - مطب دکتر غیاثی در تهران
۰۶ آبان

جراحی یکی از روش‌های مطمئن جهت رفع اختلالات موجود در بدن می‌باشد. جراحی بینی یکی از شایع‌ترین جراحی‌هایی است که انجام می‌گیرد و مورد استقبال تعداد زیادی از افراد می‌باشد. بسیاری از افراد به دلیل شکستگی، انحراف و حتی زیبایی به جراحان مراجعه و خواستار جراحی بینی خود هستند. امروزه پولیپ بینی یکی از عمده دلایل جراحی بینی افراد است. جراحی پولیپ بینی می‌تواند حس خوب یک نفس راحت را برای شما به همراه داشته باشد. دکتر غیاثی در تهران با دارا بودن تجربیات متعدد در این زمینه می‌تواند به شما در کسب این حس خوشایند کمک نماید.

پولیپ بینی چیست؟

در ابتدای امر بهتر است تعریفی از پولیپ ارائه دهیم تا دقیقاً منظور ما از بررسی موضوع مشخص گردد. پولیپ بینی به توموری غیرسرطانی گفته می‌شود که موجب بروز مشکلات تنفسی می‌گردد. در واقع پولیپ توده‌ای نرم است که در مسیر بینی و سینوس قرار دارد. این تومور که از غشاء بینی و سینوس‌ها ایجاد می‌شود، به‌طور غیرعادی در مجرای بینی رشد کرده و بیمار را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌سازد. پولیپ بینی دارای ۲ نوع ثابت و متحرک بوده و عموماً دردی به همراه ندارند اما درصورتی‌که اندازه آن بسیار بزرگ شود می‌تواند از پشت بینی وارد حلق شده و در زمان خوردن و آشامیدن، فرد را با مشکل مواجه سازد.

یکی دیگر از مشکلات بیمارانی که با پولیپ سروکار دارند، مشکل تنفسی در زمان سرماخوردگی، عفونت‌های مکرر و اختلالات بویایی می‌باشد. این افراد در این برهه از زمان رنج زیادی را تحمل می‌کنند. به همین دلیل نیز بهتر است در صورت وجود پولیپ در بینی‌تان، هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده و با جراحی پولیپ بینی خود را از مراحمت آن راحت نمایید.

پولیپ بینی در ظاهر مانند حبه انگور بوده و عموماً خاکستری و یا بی‌رنگ هستند. بسیاری از افراد با مشکل پولیپ در هر دو طرف بینی خود مواجه‌اند اما برخی مواقع بیماران تنها در یک طرف مجرای تنفسی خود از وجود پولیپ رنج می‌برند. درصورتی‌ که اندازه پولیپ به طرز باورنکردنی بزرگ شود، می‌توان آن را از سوراخ‌های بینی نیز مشاهده نمود. بروز پولیپ بینی در خانم‌ها بسیار شایع‌تر از آقایان است.

بررسی علل بروز پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی چیست - مطب دکتر غیاثی در تهران

در بروز پولیپ بینی عوامل زیادی تأثیرگذار می‌باشند و ممکن است در برخی از افراد نیز علت بروز پولیپ مشخص نباشد. نکته جالب‌توجه این است که گاهی پولیپ بینی در برخی از افراد بدون هیچ علائمی وجود داشته و علت آن نیز نامعلوم می‌باشد. در اکثر مواقع عود کردن پولیپ به دلیل آب‌وهوای نامناسب، گردوغبار شدید، گرده‌افشانی گل و موارد آلرژیک دیگر می‌باشد. کسانی که در معرض هوای آلوده قرار دارند، احتمال ایجاد مشکلات تنفسی از جمله پولیپ در آنان بیشتر است.

یکی دیگر از علل مهم در زمینه ایجاد پولیپ، عفونت می‌باشد. در بیمارانی که دچار عفونت سینوسی هستند، پولیپ بینی بیش از دیگر افراد مشاهده می‌شود. بروز پولیپ در این افراد موجب سردردهای شدید و درد ناشی از گرفتگی سینوس را به همراه دارد. این عارضه ممکن است ارثی باشد و یا به علت آسیب مخاط بینی به وجود آید. شاید کمتر افرادی اطلاع داشته باشند که مخاط بینی باید مرطوب باشد و این رطوبت علت اصلی محافظت از بینی و سینوس‌ها می‌باشد. خشکی مخاط می‌تواند به تورم مخاط انجامیده و درنهایت زمینه‌ساز ایجاد پولیپ شود.

فیبروز کیستیک نیز یکی دیگر از علل ابتلا به پولیپ است. یکی از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی که در آن ترشحات ریه، پانکراس، روده، سیستم تناسلی و کبد چسبناک و غلیظ شده و میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرقی نیز افزایش می‌یابد موجب ایجاد پولیپ خواهد شد. از دیگر عوامل بروز پولیپ می‌توان به عوامل ژنتیکی، عملکرد بدن، التهاب مخاط بینی، سندروم چرگ اشتراوس (نوعی واکنش خود ایمنی در عروق متوسط و کوچک) اشاره کرد. در هر صورت می‌توان بیان نمود که ابتلا به پولیپ به موارد زیادی بستگی داشته و هریک از آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد آن شوند. به همین دلیل نیز در صورت ابتلا به پولیپ بهتر است هر چه زودتر با پزشک متخصص مشورت نمایید.

بررسی علائم ابتلا به پولیپ بینی

درصورتی‌ که شما مبتلا به پولیپ باشید، ممکن است دارای علائم متعددی شوید. از آنجایی که پولیپ در نزدیکی سینوس‌ها ایجاد می‌شوند، اگر کوچک باشند ممکن است فرد با ناراحتی زیادی مشاهده نکند اما درصورتی‌که پولیپ از بزرگتر شود، به دلیل انسداد مجرای تنفسی، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که ممکن است تعداد پولیپ‌های شما نیز درگذر زمان افزایش‌یافته و حساسیت‌های کوچک و بزرگی را برای شما به ارمغان آورد. از این رو در زیر به برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم ابتلا به پولیپ بینی اشاره خواهیم کرد.

1. آبریزش بینی
  2. گرفتگی بینی به‌صورت مداوم
  3. سردرد در ناحیه پیشانی
  4. احساس درد و فشار در ناحیه صورت و سینوس
  5. احساس درد در فک بالا
  6. آسیب به حس بویایی
  7. آسیب به حس چشایی
  8. احساس خارش در اطراف چشم
  9. مشکلات تنفسی در خواب از جمله خرناس کشیدن
  10. آبریزش از پست بینی
  11. عطسه‌های مکرر
  12. گرفتگی صدا
  13. افزایش ترشحات بینی
  14. جمع شدن خلط در پشت حلق
  15. عفونت‌های مکرر

جراحی پولیپ بینی چگونه است - مطب دکتر غیاثی در تهران

درصورتی‌که هریک از علائم فوق‌الذکر را دارید، بهتر است وقت را تلف نکرده و برای جلوگیری از هرگونه عوارض بعدی از جمله سرایت عفونت به دیگر اندام‌ها، توسط پزشک متخصص معاینه و درنهایت معالجه شوید.

بررسی نحوه تشخیص پولیپ بینی

شما برای تشخیص پولیپ بینی نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص دارید. پزشکانی همچون پزشک متخصص و جراح گوش، حلق و بینی جراح و جراح پلاستیک می‌توانند پولیپ موجود در بینی شما را تشخیص داده و درصدد رفع آن از طریق جراحی پولیپ بینی برآیند. پولیپ با استفاده از ابزاری به نام سپکولوم تشخیص داده می‌شود. روش تشخیص پولیپ ساده بوده و تنها با یک بررسی کوتاه‌مدت به نتیجه خواهد رسید.

در صورت نیاز پزشک شما برای اطمینان و همچنین بررسی دیگر مشکلات مانند انحراف بینی می‌تواند آندوسکوپی را نیز در دستور کار خود قرار دهد. در زمان بررسی بینی از طریق آندوسکوپی، ابزاری نازک و انعطاف‌پذیر که چراغ و دوربین کوچکی به آن متصل است از طریق سوراخ بینی واردشده و وضعیت پولیپ بررسی خواهد شد. این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پولیپ در اعماق سینوس‌ها مخفی‌شده باشد. به همین دلیل نیز نمی‌توان به‌صرف یک معاینه ساده، اطلاعات دقیقی از آن به دست آورد.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص پولیپ، استفاده از سی‌تی‌اسکن و ام ار ای است. بسیار کم پیش می‌آید که پزشکان از این روش استفاده نمایند اما چنانچه پولیپ شما مخفی بوده و یا تعداد آن زیاد باشد، پزشکان متخصص ترجیح می‌دهند برای اطمینان یافتن از تعداد و نحوه قرارگیری آن از روش‌هایی همچون ام ار ای و سی‌تی‌اسکن استفاده نمایند. در این روش به‌خوبی میزان التهاب پولیپ مشخص‌شده و می‌توان به راحتی آن را بررسی و در جهت معالجه آن اقدام نمود.

بررسی شایع‌ترین روش‌های کاهش علائم پولیپ

در برخی از موارد، پزشکان استفاده از اسپری بینی و قطره‌های حاوی کورتیکو استروئیدها را توصیه می‌کنند. اسپری و قطره مذکور به کوچک شدن اندازه پولیپ کمک کرده و درنهایت، نفس کشیدن را برای شما کمی آسان می‌کنند. در نظر داشته باشید که این روش برای پولیپ‌های کوچک مفید فایده خواهد بود. قرص‌های کورتیکو استروئیدی نیز در داروخانه موجود هستند که تأثیری مشابه قطره را دارند اما به دلیل عوارض جانبی متعدد، استفاده از آن توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از داروهایی مانند پردنیزون برای پولیپ‌های کوچک و موارد خفیف تجویز می‌شود و به‌هیچ‌عنوان راه‌حل دائمی برای درمان نیست. در نتیجه شما باید در هر زمان انتظار بازگشت پولیپ را داشته و برای آن آماده باشید.

درصورتی‌که علت ابتلا به پولیپ مشخص شود و پولیپ شما بر اثر عواملی همچون آلرژی و عفونت به وجود آمده باشد، احتمال بازگشت و بروز مجدد آن وجود دارد. به همین دلیل نیز در این‌چنین موارد داروهایی همچون آنتی‌هیستامین و آنتی‌بیوتیک برای بیمار تجویز می‌شوند. مصرف این داروها به این دلیل است که از فشار و تورم سینوسی بکاهد. درصورتی‌که پولیپ شما بزرگ‌تر از آن باشد که با مصرف دارو بتوان آن را درمان کرد، پزشکان با استفاده از بالون آن را کنترل می‌کنند.

جراحی پولیپ بینی

روش جراحی پولیپ بینی - مطب دکتر غیاثی در تهران

یکی دیگر از روش‌ها که به رفع عارضه پولیپ کمک می‌کند، استفاده از روش جراحی است. جراحی یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان پولیپ می‌باشد که توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود. جراحی را می‌توان درمان قطعی پولیپ بینی نامید. جراحی پولیپ یک جراحی بسیار ساده بوده و نگرانی زیادی به همراه ندارد. برای این کار هیچ آسیبی به پوست بینی شما وارد نیامده و نیازی به برش بر روی آن نیست. پولیپ شما با استفاده از ابزارهای ظریف برداشته‌شده و درنهایت بینی شما با استفاده از محلول شستشو داده می‌شود. از آنجایی که عمل مذکور با استفاده از جراحی آندوسکوپی بینی انجام می‌گیرد، درد بسیار کمی را برای بیمار به وجود می‌آورد. درصورتی‌ که شما قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید که هم‌زمان مشکل پولیپ شما را نیز رفع نماید. در این صورت با یک تیر دو نشان خواهید زد.

بررسی مزایای استفاده از جراحی پولیپ بینی

روش جراحی پولیپ بینی دارای مزایای زیادی نسبت به دیگر روش‌ها از جمله استفاده از دارو، قطره و بالون است. در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از روش جراحی اشاره خواهیم کرد.

1. از بین رفتن عفونت سینوسی
  2. از بین رفتن سردردهای مزمن و دردهای ناحیه فک و صورت
  3. از بین رفتن خرناس کشیدن در خواب
  4. داشتن تنفسی راحت‌تر
  5. بهبود حس بویایی و چشایی
  6. از بین رفتن گرفتگی صدا

بررسی افراد در اولویت برای جراحی پولیپ بینی

اینکه چه کسانی باید به جراحی پولیپ بینی روی بیاورند، امر بسیار مهمی است. در بسیاری از افراد به دلیل کوچک بودن اندازه پولیپ، می‌توان با استفاده از دارودرمانی، بیماری را کنترل و آن را درمان نمود اما در برخی از افراد پیشنهاد می‌شود حتماً از روش جراحی استفاده شود.

1. افراد مبتلا به سینوزیت مزمن
  2. افراد مبتلا به فیبروز کیستیک که به‌صورت ارثی دچار مشکلات تنفسی هستند.
  3. کودکان مبتلا به آسم
  4. افراد دارای ۴۰ سال سن که پولیپ آن‌ها بسیار رشد کرده است.

تشخیص و جراحی پولیپ بینی - مطب دکتر غیاثی در تهران

بررسی دوران نقاهت پس از جراحی

میزان دوران نقاهت افراد ارتباط مستقیمی با اندازه پولیپ و سخت بودن عمل او دارد. افرادی که پولیپ آن‌ها بزرگ‌تر بوده است، دوران نقاهت بیشتری را پس از جراحی پولیپ بینی خواهند داشت. بهترین راه که جراحی شما را به موفقیت نزدیک و شما را رو به بهبودی می‌کشاند، استراحت است. در نتیجه به‌اندازه کافی استراحت نمایید تا زودتر دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارید. جراحی پولیپ بینی دارای عوارض خاصی نبوده و تنها عوارض آن اندکی تورم و کبودی است که با استراحت رفع شده و مشکل خاصی را برای فرد به وجود نمی‌آورد.

شما می‌توانید در صورت نیاز از مسکن‌ها استفاده نمایید. به‌هیچ‌عنوان خودسرانه به مصرف دارو نپردازید. بهتر است در این زمینه با پزشک معالج خود مشورت نمایید. بینی شما پس از جراحی بانداژ داشته و زمانی که آن را برمی‌دارید حتماً بینی را با محلول‌های شست‌وشو پاک نمایید. زیرا این کار احتمال ابتلا به عفونت را کاهی می‌دهد. بهتر است در چند روز اولیه پس از جراحی پولیپ بینی سرتان را خم نکرده تا به بینی فشار نیاید. دخانیات از جمله علل ابتلا به پولیپ است. در نتیجه از مصرف آن خودداری کنید تا به التهاب بینی دچار نشوید. توجه داشته باشید که عدم رعایت نکات بالا می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت مجدد پولیپ باشد.

بررسی مشکلات در صورت عدم درمان پولیپ

علائم و جراحی پولیپ بینی - مطب دکتر غیاثی در تهران

در اکثر مواقع، پولیپ منشأ کاملاً آلرژیک دارد. به همین دلیل نیز در فصل بهار به دلیل گرده‌افشانی گل و گیاهان فرد مبتلا را بسیار آزار می‌دهد. در فصل پاییز و زمستان نیز به دلیل خشکی و سردی هوا، فرد دچار خشکی گلو و بینی شده و پولیپ را تشدید می‌کند. به همین دلیل نیز فرد مبتلا، همواره در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد. درصورتی‌که پولیپ درمان نشود، می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به حس بویایی و چشایی گردد. عدم تنفس درست و راحت یکی دیگر از عذاب‌هایی است که فرد را درگیر خود می‌کند. عفونت‌های موجود در بینی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند زمینه‌ساز دیگر بیماری‌ها گردند.

همچنین درصورتی‌که پولیپ بینی شما بزرگ باشد می‌تواند در فرم و شکل ظاهری بینی‌تان تأثیر داشته باشد. به همین دلیل نیز ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت وجود علائم پولیپ بینی در خود، حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا هر چه زودتر آن را درمان کند. دکتر غیاثی یکی از بهترین و باتجربه‌ترین پزشکان در این زمینه هستند. شما می‌توانید با مشورت با ایشان، بهترین راه درمان پولیپ بینی خود را بیابید.