Rate this post

 

قبل از انجام هرگونه عمل و تغییر بر روی صورت باید از شرایط و نحوه انجام آن اطلاع پیدا کنیم. بینی یکی از مهم‌ترین اعضای صورت انسان است و قاعدتاً اعمال هرگونه تغییری روی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی کوچک‌ترین اشتباه در عمل می‌تواند مشکلات تنفسی و یا ایرادات ظاهری را به دنبال داشته باشد که در این شرایط عمل ترمیمی نیاز می‌شود، در نتیجه پیدا کردن جراح باتجربه و مناسب برای شما باید در اولویت باشد. یکی از روشهای جراحی بینی، عمل جراحی بینی بدون بیهوشی است که در ادامه این مقاله توضیحاتی را درباره آن ارائه می‌دهیم.

انواع روش‌های بیهوشی در جراحی بینی

بیهوشی در جراحی بینی می‌تواند در سطح‌های متفاوتی انجام شود مانند:

– بی‌حسی موضعی

– آرام‌بخش وریدی

– بیهوشی عمومی

که هر کدام از موارد بالا مزایا و مضراتی دارد. به عنوان مثال تنوع در قیمت، عوارض جانبی، میزان هوشیاری، میزان امنیت و… عمل جراحی بینی یک عمل ضروری و عجله‌ای نیست در نتیجه قبل از عمل شما زمان کافی برای تحقیق و بررسی دارید و می‌توانید آزمایش‌های مورد نیاز را نزد پزشک خود داشته باشید و با مشورت پزشک متخصص بهترین روش بیهوشی را انتخاب کنید. بیهوشی می‌تواند موضعی، منطقه‌ای یا عمومی باشد. در بیهوشی موضعی با تزریق یک بی‌حس کننده‌ی موضعی فقط یک ناحیه‌ی کوچک بی‌حس می‌شود. در بی‌حسی منطقه‌ای یک منطقه از بدن شما بی‌حس می‌شود که این فرآیند نیز با تزریق یک بی‌حس کننده انجام می‌شود. در بیهوشی عمومی شما را به طور کامل بی‌هوش می‌کنند.

عمل جراحی بینی بدون بیهوشی چگونه انجام می‌شود؟ | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

1- بیهوشی موضعی

در این روش شما کامل به خواب نمی‌روید. از این نوع بیهوشی در عمل‌های سرپایی استفاده می‌کنند و فقط محدود به ناحیه خاصی از بدن می‌شود. در این روش پزشک به بافت‌های بینی شما یک داروی بی‌حس کننده تزریق می‌کند و به‌وسیله‌ی تزریق دارویی درون رگ‌هایتان شما را آرام می‌نماید.

2- بیهوشی عمومی

در این نوع از بیهوشی ماده‌ی بی‌هوش کننده را از طریق استنشاق کردن یا از طریق رگ‌های وریدی به شما تزریق می‌کنند. به این صورت که یک لوله‌ی کوچک در درون رگ دست، گردن یا قفسه‌ی سینه شما قرار می‌گیرد. در بیهوشی عمومی کل بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و حالت موقتی از بیهوشی به وجود می‌آید. در بیهوشی عمومی بیمار نیاز به یک لوله تنفسی دارد.

چه نوع بیهوشی برای ما مناسب‌تر است؟

جراحی بینی معمولاً یا با بی‌حسی موضعی به علاوه داروهای آرام‌بخش و یا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در اغلب موارد به بیمار این حق را می‌دهد که انتخاب کند از چه روشی برای بیهوشی او استفاده شود. اما ممکن است گاهی شرایط ویژه‌ای وجود داشته باشد که جراح این حق انتخاب را به شما ندهد و خودش در این زمینه تصمیم بگیرد.

به عنوان یک قاعده‌ی کلی می‌توان گفت اگر بینی شما نیاز به تغییر شکل و جراحی پیچیده داشته باشد، شما باید از بیهوشی عمومی استفاده کنید اما اگر عمل شما در حوزه تغییرات کوچک و اصلاح فرم بینی است و عمل سختی پیش رو ندارید می‌توان از بیهوشی استفاده نکرد. به عنوان مثال در مواردی مانند جراحی انحراف تیغه بینی که مدت زمان جراحی آن بسیار طولانی است، نیاز به بیهوشی کامل می‌باشد اما در موارد دیگر می‌توان از روش جراحی بدون بیهوشی استفاده کرد که در آن از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. این روش می‌تواند از جراحی همراه با بیهوشی بسیار کم‌خطرتر باشد. اگر نگران هذیان و توهمات بعد از بیهوشی هستید باید به شما بگوییم که این توهمات ناشی از مصرف کتامین در حین عمل است که خوشبختانه در عمل زیبایی بینی کتامین استفاده نمی‌شود.

نحوه انجام عمل جراحی بینی بدون بیهوشی | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

عمل جراحی بینی بدون بیهوشی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه افرادی معمولاً از روش عمل بینی بدون بیهوشی استفاده می‌کنند، باید بگوییم افرادی هستند که بیهوشی برای آن‌ها مناسب نیست و یا ترس بیش از حد از بیهوشی دارند، بی‌حسی موضعی برای این افراد می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. همچنین سن مناسب برای جراحی بینی در دختران بعد از 16 سالگی  و برای پسران بعد از 18 سالگی می‌باشد.

نکاتی که باید قبل از عمل جراحی بینی بدون بیهوشی رعایت کنید عبارتند از:

– یک روز قبل از جراحی مقداری پیاده‌روی داشته باشد و از مصرف غذای سنگین پرهیز کنید.

– استرس را از خود دور کنید و سعی کنید آرام باشید.

– اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید حتماً به پزشک خود یادآوری کنید.

آیا باید قبل از جراحی ناشتا باشید؟

اغلب به شما گفته می‌شود که از شب قبل از عمل جراحی چیزی نخورید و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً آن را به پزشکتان یادآوری کنید. اگر نیاز است که دارویی را قبل از عمل مصرف کنید توصیه می‌کنیم که تنها با چند جرعه آب آن را مصرف کنید.

مدت زمان انجام عمل جراحی

در مورد مدت زمان انجام جراحی بینی بدون بیهوشی نمی‌توان نظری قطعی داد زیرا عوامل مختلفی در آن تأثیر خواهند داشت از جمله مهارت پزشک، نوع بینی، نوع پوست فرد و همچنین تغییراتی که بیمار می‌خواهد روی بینی خود اعمال کند.

همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی درباره مراقبت‌های پس از جراحی بینی را در وب‌سایت دکتر غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک مطالعه کنید.

عمل جراحی بینی بدون بیهوشی چطور انجام می‌شود؟ | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

هزینه انجام عمل جراحی بینی بدون بیهوشی

برای اطلاع از هزینه عمل بینی بدون بیهوشی شما باید ابتدا توسط پزشکی که در مورد آن تحقیق کافی انجام داده‌اید، معاینه شوید تا پزشک بررسی کند که آیا اصلاً امکان این نوع جراحی برای شما وجود دارد یا خیر و آیا این نوع عمل برایتان توصیه می‌شود. سپس با توجه به نوع بینی شما و سایر شرایطتان هزینه عمل مشخص خواهد شد. البته در جراحی بینی برخی از هزینه‌ها مربوط به دستمزد متخصص بیهوشی می‌باشد که در جراحی بدون بیهوشی قطعاً این هزینه حذف می‌شود. البته معمولاً هزینه‌ای که پزشک دریافت می‌کند بستگی به تجربه و مهارت او دارد اما نمی‌توان با قطعیت گفت پزشکی که هزینه بیشتری بگیرد از کسی که هزینه کمتری می‌گیرد بهتر عمل خواهد کرد. دکتر سینا غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک با سال‌ها تجربه در زمینه جراحی بینی می‌توانند به شما مشاوره‌های ارزشمندی درباره عمل جراحی بینی بدون بیهوشی ارائه دهند.

مزایای عمل جراحی بینی بدون بیهوشی

– کاهش عوارض ناشی از بیهوشی

– عدم ایجاد عفونت در محل زخم به علت استفاده از تامی سنت و دارا بودن خاصیت باکتریواستاتیک آن.

– کمتر بودن مقدار کبودی در این روش نسبت به جراحی همراه با بیهوشی.

– تزریق در این روش زیرپوستی می‌باشد و نیاز به تزریق در رگ نیست.

– بی‌حسی نیاز به اتاق عمل ندارد و می‌توان عمل را در مطب انجام داد.

– عدم وجود عوارض پس از بیهوشی مانند استفراغ، تهوع و …

– یکی از مهم‌ترین نکات قوت در جراحی بینی بدون بیهوشی نیاز نداشتن بیمار به ریکاوری می‌باشد.

– نیاز به وجود همراه در جراحی بدون بیهوشی نمی‌باشد.

– خونریزی کمتر در جراحی موضعی

عمل جراحی بینی بدون بیهوشی به چه صورت انجام می‌شود؟ | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

معایب عمل جراحی بینی بدون بیهوشی

 بر اساس تحقیقات انجام شده، بزرگ‌ترین عیب این روش خاطره ناخوشایندی است که از عمل در ذهن بیمار باقی خواهد ماند. فرض کنید شما از دیدن خون می‌ترسید، آن وقت با دیدن صحنه‌های عمل در هنگام جراحی چه اتفاقی خواهد افتاد. ممکن است بیمار با دیدن این صحنه‌ها با پزشک همکاری نکند و باعث ناتمام ماندن عمل شود یا بخواهد اتاق را ترک کند. از این رو اکثر جراحان با تجربه ترجیح می‌دهند عمل با بیهوشی کامل انجام شود تا تسلط کافی را بر روند انجام عمل داشته باشند و بیمار اتاق عمل را با خاطره خوش ترک کند. همچنین فرآیند عمل تأثیرات منفی بر روی روح و روان بیمار نگذارد.

البته شایان ذکر است که در حال حاضر تکنیک‌های جدید بیهوشی، عمل جراحی همراه با بیهوشی را به شدت ایمن کرده و عوارض ناشی از بیهوشی که در گذشته وجود داشت به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده‌است اما همچنان در افرادی که دارای بیماری‌های خاصی هستند، ممکن است موارد حادتری پیش بیاید و دچار مشکلات آلرژیک شوند مثلاً دچار تهوع، استفراغ، گیجی و یا گلودرد شوند.

بعضی از افراد هستند که بینیشان نیاز به عمل سنگینی ندارد و فرم کلی بینی خود را دوست دارند و عنوان می‌کنند که تنها می‌خواهند تغییرات اندکی بر روی بینیشان به وجود بیاید مثلا نوک بینیشان بالاتر برود از این رو ترجیح می‌دهند که عملشان بدون بیهوشی انجام شود. این افراد باید توجه داشته باشند که شاید با اصلاح نوک بینی، زاویه بینیشان نسبت به لب نیاز به تغییر داشته باشد یا ممکن است فرم کلی بینی کاملاً دلخواه نشود زیرا دست جراح برای انجام عمل و تغییرات روی سایر قسمت‌های بینی بسته بوده و در نهایت این امکان وجود دارد که نتیجه نهایی رضایت‌بخش نباشد.

آیا ممکن است بیهوشی در حین عمل از بین برود؟

در صورت استفاده از بی‌حسی موضعی برای جراحی بینی همان‌طور که قبلاً گفته شد شما یک داروی بی‌حس کننده دریافت می‌کنید تا شما را آرام و ریلکس نگه دارد. همچنین ممکن است شما کاملاً به خواب بروید. آرام‌بخش نیز یا به صورت تزریق و یا به صورت یک قرص به شما داده خواهد شد. حتی اگر شما در طول عمل جراحی بیدار باشید و یا کمی از هوشیاری خود را بدست بیاورید کاملاً آرام و راحت هستید و دردی احساس نمی‌کنید. در این زمان جراح به شما یک بی‌حس کننده‌ی موضعی مانند لیدوکائین تزریق خواهد کرد. همچنین به شما داروی دیگری مانند اپی نفرین تزریق خواهد شد که باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض‌شده و خونریزی کمتری داشته باشید.

احساس درد در هنگام تزریق این داروها مانند احساس تزریق هر نوع داروی دیگر است. هنگام تزریق یک سوزش کوچک حس خواهید کرد و بعد از آن محل مورد نظر شروع به بی‌حس شدن خواهد کرد. بیهوشی یا از طریق تزریق و یا از طریق گرفتن ماده‌ای در جلوی بینی شما انجام می‌شود. شما در تمام طول انجام عمل جراحی بی‌هوش خواهید بود. روش انجام جراحی بینی بدون بیهوشی معمولاً برای جلوگیری از عوارض ناشی از بیهوشی و در مواردی که بیهوشی برای بیمار مضر است از سمت پزشک تجویز می‌شود. در واقع برای بی‌حسی موضعی دارویی که دارای لیدوکائین و اپی نفرین است در زیر پوست تزریق می‌شود و باعث بی‌حسی قسمت مورد نظر می‌شود در این روش دیگر نیازی به تزریق در رگ نمی‌باشد. درست است که در این روش بی‌هوش نمی‌شوید اما مطمئن باشید در این روش نیز دردی را حس نخواهید کرد.

 چگونگی انجام عمل جراحی بینی بدون بیهوشی | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

خطرات و عوارض بیهوشی

بیهوشی وقتی توسط یک متخصص بیهوشی انجام شود بسیار امن و مطمئن است. این امن بودن هرگز بدان معنی نیست که هیچ خطری وجود نخواهد داشت. البته مواردی نیز وجود داشته که در آن بیمار به شدت دچار آسیب شده و یا در هنگام بیهوشی فوت کرده‌است. حتی زمانی که همه چیز به‌درستی انجام شده و بیمار هیچ نوع بیماری خاصی نیز از قبل نداشته است. بیشترین مشکلات جدی در بیهوشی، به بیهوشی عمومی مربوط می‌شود؛ اما آسیب‌دیدگی و عوارض می‌تواند در همه‌ی انواع بیهوشی از جمله بی‌حسی موضعی همراه با آرام بخش نیز رخ بدهد.

از جمله مشکلاتی که می‌تواند در هنگام بیهوشی برای شما اتفاق بیافتد عبارت است از:

– ایجاد حساسیت نسبت به داروی بیهوشی، حتی اگر در گذشته نسبت به داروی بیهوشی حساسیت نداشتید.

– بروز لارنگواسپاسم یا برونکواسپاسم در اثر بیهوشی

– استفراغ و حالت تهوع

– ایجاد آسیب در دستگاه تنفسی

– حمله قلبی

– بروز اختلال در ضربان طبیعی قلب

بیشتر این خطرات بسیار کوچک هستند و خیلی از آن‌ها بعید است که اتفاق بیفتند مگر این‌که شما پیش‌زمینه‌ی بیماری قلبی یا مشکل تنفسی داشته باشید. دیگر مشکلات اساسی از قبیل بیماری‌های کبد و یا بیماری کلیوی می‌تواند با بیهوشی تداخل پیدا کند و احتمال به وجود آمدن یک رویداد نامطلوب را بالا ببرد. افراد سیگاری بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به این مشکلات می‌باشند. با این حال اکثر افرادی که با هر کدام از روش‌های بیهوشی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند با مشکل جدی مواجه نمی‌شوند.

عمل جراحی بینی بدون بیهوشی به چه نحوی انجام می‌شود؟ | دکتر سینا غیاثی | جراح بینی تهران

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عمل جراحی بینی بدون بیهوشی، معایب و مزایای آن و عوارض بیهوشی پرداختیم. به شما توصیه می‌کنیم برای انتخاب نحوه‌ی انجام عمل حتماً به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید. دکتر سینا غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک در شهر تهران با مهارت و تجربه کافی در انواع جراحی‌های زیبایی می‌توانند به شما در این زمینه یاری رسانند.