2.4/5 - (11 امتیاز)

آیا برداشتن قوز بینی بدون جراحی امکان‌پذیر است؟ یک متخصص جراحی پلاستیک نباید فقط به فکر کسب درآمد باشد و از جو شکل گرفته در جامعه سوءاستفاده کند. خیلی از افراد با اینکه بینی آن‌ها هیچ مشکلی ندارد درصدد عمل زیبایی بینی هستند؛ اما برخی افراد از انحراف یا قوز بینی رنج می‌برند و قصد دارند این مشکل را برطرف کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد برداشتن قوز بینی بدون جراحی صحبت کنیم. بینی یکی از اصلی‌ترین اعضا در حفظ سلامت بدن است. وظایف اصلی بینی حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تکلم و تصفیه هوا است. در صورت وجود اختلال در بینی، این وظایف به خوبی انجام نمی‌شود و فرد دچار مشکلات اساسی می‌شود. در این شرایط اگر مشکل جزئی باشد می‌توان آن را بدون عمل برطرف کرد؛ اما در مواقعی به دلیل حاد بودن بیماری نیاز به عمل جراحی است.

هدف از جراحی بینی چیست؟

جراحی بینی دلایل مختلفی دارد که این دلایل را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد. بینی افراد بر اثر برخورد ضربه در حوادث یا بر اثر بیماری‌های ارثی دچار مشکلاتی می‌شود. این دسته افراد برای اصلاح عملکرد بینی خود نیاز به درمان دارند؛ که این درمان هم می‌تواند با جراحی و هم بدون جراحی صورت پذیرد. مثلاً برداشتن قوز بینی بدون جراحی امکان‌پذیر است. دسته دوم افرادی هستند که فقط به دنبال افزایش زیبایی خود هستند و هیچ مشکل تنفسی یا بویایی ندارند و فقط به دنبال زیبایی بیشترند. عملی که صرفاً جنبه زیبایی دارد در جامعه بسیار شایع شده است و در موارد نادری مشکلات جبران‌ناپذیری را شاهد بوده‌ایم.

بی‌توجهی به مشکلات بینی چه عواقبی دارد؟

اختلال و مشکلاتی که در بینی به وجود می‌آید نیازمند پیگیری سریع است و نباید درمان این مشکلات را پشت گوش انداخت. تنفس حیاتی‌ترین عملکرد بدن است و در صورت ایجاد اختلالی در تنفس، مشکلاتی مانند بی‌حالی، خواب‌آلودگی، عصبی بودن و بی‌حوصلگی به وجود می‌آورد. گرفتگی بینی مشکلاتی در سلامت انسان به وجود می‌آورد که عبارت‌اند از:

– اختلال در تنفس بینی

– خشکی مجاری تنفسی که ضعف سیستم دفاعی را به دنبال دارد.

– درد سینوسی

– سردردهای شدید

– سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت

– محرومیت از حس بویایی

– خروپف در خواب

برداشتن قوز بینی بدون جراحی - مطب دکتر غیاثی در تهران

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در عمل زیبایی تأثیر دارد؟

بعضی از بیماران افراد وسواسی هستند؛ یعنی با توجه به اینکه عمل به درستی انجام شده است اما از شکل ظاهری بینی خود راضی نیستند مثلاً فردی پس از برداشتن قوز بینی بدون جراحی شاهد حل شدن مشکل خود بوده‌ ولی از شکل بینی رضایت نداشته و از پزشک درخواست عمل مجدد دارد. به این نکته توجه کنید که عمل‌های متعدد برای بینی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. به طور خلاصه افرادی که اقدام به جراحی بینی می‌کنند باید واقع‌بینانه به شرایط نگاه کنند و از عمل زیبایی خود انتظار معجزه نداشته باشند. دلیل اصلی جراحی زیبایی بینی زیباتر شدن صورت است نه کوچک کردن بینی. هنگام عمل بینی حتماً با پزشک مشورت کنید زیرا خیلی افراد بوده‌اند که بعد از عمل از فرم و شکل بینی خود رضایت نداشته‌اند. یک عمل زیبایی بینی خوب، عملی است که تناسب کامل بین بینی و بقیه اجزای صورت ایجاد کند.

چه سنی برای جراحی بینی مناسب است؟

اگر بینی فرد مشکل نداشته باشد و صرفاً برای زیبایی باشد بهتر است دختران بعد از سن 15 سالگی و پسران بعد از سن 17 سالگی اقدام کنند. این سن برای افرادی است که مشکلات حادی ندارند، پیشنهاد شده است. ولی برای مثال اگر فردی برای برداشتن قوز بینی بدون جراحی اقدام کند، این عمل می‌تواند قبل از این سنین پیشنهادی نیز انجام شود.

قوز بینی چیست؟

قوز بینی از شایع‌ترین مشکلات بینی است که در زیبایی صورت تأثیرگذار بوده و می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند. در بعضی مواقع لازم است که قوز بینی کوچک شود یا اینکه به طور کامل از بین برود. در ادامه مقاله قصد داریم تا این مشکل بینی را بیشتر شرح دهیم و در مورد برداشتن قوز بینی بدون عمل جراحی توضیح دهیم. سؤالاتی رایجی در مورد قوز بینی وجود دارد مانند آیا برای برداشتن قوز بینی نیاز به جراحی است؟ یا اینکه آیا بینی قوزدار از استخوان تشکیل شده یا از غضروف؟

بینی از غضروف و پوست و استخوان تشکیل شده است. استخوان و غضروف به کمک یکدیگر پایه‌ی محکمی را به وجود می‌آورند و پوست روی آن را می‌پوشاند. حال قوز مابین استخوان و غضروف قرار می‌گیرد و می‌تواند دلیلی برای عمل زیبایی افراد باشد. قوز می‌تواند دقیقاً مابین غضروف و استخوان باشد که در این صورت باید هم از روی غضروف و هم از روی استخوان برداشته شود. همچنین قوز می‌تواند به طور کامل غضروفی و یا استخوانی باشد. پزشک متخصص با معاینه دقیق می‌تواند نوع آن را تشخیص دهد.

انواع روشهای برداشتن قوز بینی بدون جراحی - مطب دکتر غیاثی در تهران

دلایل ایجاد قوز بینی

بعضی مواقع استخوان و قوز بینی بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که دیده می‌شود، زیرا برآمدگی صورت در قسمت زیر چشم بسیار کم است. برای حل مشکل از گرافت غضروفی کوچکی برای بالا بردن این قسمت استفاده می‌شود. این امکان وجود دارد که استخوان یا غضروف بینی در سنین کودکی در اثر ضربه به یک سوم پایینی بینی به وجود آمده و موجب کاهش ارتفاع بینی شده باشد که برای درمان از افزودن گرافت به قسمت پایینی بینی استفاده می‌شود.

 دلایل به وجود آمدن ابن بیماری ارثی نیز می‌تواند باشد. جالب است بدانید که همیشه قوزدار شدن بینی به دلیل وجود بافت‌های اضافی بروی بینی نیست بلکه در بسیاری از موارد فرورفتگی پیشانی و بینی دلیلی شده تا ظاهر بینی به خوبی دیده نشود، مهم‌ترین نکته در درمان فرورفتگی بینی و پیشانی این است که ساختار ایجاد شده ظاهر فرد را در همه‌ی زوایا به خوبی نشان دهد. در صورتی که جراح از پس این عمل مشکل برآید قطعاً می‌تواند نظر فرد بیمار جلب کند و باعث زیبایی بیشتر چهره او شود.

تشخیص نوع قوز بینی

قوز یا برآمدگی بینی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود. برآمدگی واقعی، کاذب یا پنهان. تشخیص نوع قوز می‌تواند به جراح کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرد و بررسی کند که آیا برداشتن قوز بینی بدون جراحی امکان‌پذیر است یا خیر.

قوز واقعی بینی: طول برآمدگی بینی فاصله برابری با لب و بینی دارد.

قوز کاذب بینی: فاصله بین لب و بینی از طول برآمدگی نوک بینی کمتر است.

قوز پنهان بینی: فاصله بین لب و بینی از طول برآمدگی نوک بینی بیشتر است.

برداشتن یک قوز بزرگ می‌تواند مشکلاتی در تنفس شخص ایجاد کند. در هنگام تراشیدن سطح برآمده بینی امکان باریک شدن راه تنفسی وجود دارد. حال برای برطرف کردن این مشکل از گرافت برای بزرگ کردن راه هوایی استفاده می‌شود.

برداشتن قوز بینی بدون جراحی - مطب دکتر غیاثی حافظی در تهران

روش‌های برداشتن قوز بینی

برای درمان قوز بینی درمان مختلفی وجود دارد؛ که توصیه می‌کنیم در این زمینه با یک پزشک متخصص و باتجربه مشورت کنید.

1- جراحی بینی

زمانی که شما دارای یک قوز شدید باشید دیگر برداشتن قوز بینی بدون جراحی امکان‌پذیر نیست و عمل جراحی تنها راه پیش‌رو است. جراحان از جراحی رینوپلاستی برای درمان قوزهای شدید استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های خوب روش رینوپلاستی این است که شما علاوه بر اصلاح بینی خود می‌توانید از عمل زیبایی نیز استفاده کنید. عوارض رینوپلاستی عبارت‌اند از:

– خونریزی شدید بینی

– اختلال در تنفس

– بی‌حسی در داخل و پیرامون بینی

– احتمال نامتقارن شدن ظاهر بینی

– درد و قرمزی بینی

– سوراخ شدن تیغه بینی

2- استفاده از سوهان یا رسپینگ

در این روش از جراحی و بیهوشی استفاده نمی‌شود. روی پوست بینی و روی قوز خراشی ایجاد می‌شود و به وسیله یک سوهان فلزی دندانه‌دار، قسمت مورد نظر را سوهان می‌کشند و در انتها با سرم آن قسمت را شست‌وشو می‌دهند. ویژگی خوب این روش عدم عوارض جانبی است و از نقاط ضعف آن می‌توان به بسته بودن دست پزشک برای تغییرات اساسی اشاره کرد.

3- تزریق ژل یا چربی به بینی برای برداشتن قوز بینی بدون جراحی

تزریق ژل یا چربی به بینی از روش‌های کارآمد برای برداشتن قوز بینی بدون عمل جراحی است. البته این روش درمانی موقتی دارد که اثرات آن بعد حدود شش ماه از بین می‌رود. برای پرکردن برآمدگی‌ها از فیلرها و پرکننده‌هایی مثل ژل یا چربی استفاده می‌شود. این روش موجب به وجود آمدن قوز کاذب می‌شود مثلاً در مواقعی که بین بینی و پیشانی فرورفتگی وجود دارد مناسب است و با تزریق ژل می‌توان این فرورفتگی را از بین برد البته به دلیل موقتی بودن این درمان، تزریق ژل به بینی توصیه نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه انواع روش‌های جراحی، جراحی بینی گوشتی، جراحی بینی بدون بیهوشی را در وب‌سایت دکتر سینا غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک مطالعه کنید.

مزایای برداشتن قوز بینی بدون جراحی - مطی دکتر غیاثی در تهران

نکاتی در مورد تزریق ژل به بینی

1- اکثر محصولات استفاده شده در این روش دائمی نیستند و احتمال بازگشت به حالت اولیه وجود دارد.

2- بسیاری از افراد برای پرداخت هزینه‌های کمتر به افراد غیرمتخصص رجوع می‌کنند که این کار می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

3- استفاده بیش از حد ژل می‌تواند به بافت‌های بینی آسیب بزند و درمان‌های ثانویه را با مشکل روبه‌رو کند.

4- با گذشت زمان، عوارض این محصولات از قبیل قرمزی و نامنظمی در سطح بینی نمایان می‌شود.

5- اگر نیاز به افزودن حجم در محل کوچکی از بینی داشته باشید، این روش مؤثر است اما اگر مشخص شود که بخش زیادی از بینی مشکل دارد باید جراحی بینی انجام شود.

6-تزریق ژل برای برداشتن قوز بینی بدون جراحی روش مناسبی است و تنها ایراد این روش موقتی بودن آن است.

7- برای محل‌هایی از بینی که دچار فرورفتگی یا برآمدگی هستند روش تزریق ژل بینی توصیه می‌شود

8- برای تغییر شکل ظاهری بینی خود حتماً با یک جراح مشورت کنید.

9- از مزایای این روش نسبت به جراحی رینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پس از عمل نیاز به استراحت ندارید.

– احتمال تورم و کبودی نسبت به جراحی رینوپلاستی کم‌تر است.

– درد و التهاب بعد از عمل بسیار کم است.

– نیازی به چسب یا پانسمان ندارد.

– تغییرات ظاهری بینی بعد از عمل قابل رؤیت است.

10- ژل یا چربی تزریقی حدوداً شش ماه تا دوازده ماه ماندگاری دارد.

11- این مواد پرکننده باید زیر نظر متخصص استفاده شود زیرا آن‌ها باید کیفیت و سالم بودن محصولات را تائید کنند.

12- با اینکه این روش بدون عوارض جانبی است اما نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای جراحی رینوپلاستی باشد.

4- جراحی با نخ

از دیگر روش‌های موقت در درمان قوز بینی می‌توان به جراحی با نخ اشاره کرد. از این روش برای از بین بردن برآمدگی کاذب که به دلیل افتادگی نوک بینی ظاهر می‌شود، استفاده می‌شود. این درمان موقت معمولاً بین 12 تا 18 ماه دوام دارد و بعد از انجام جراحی تا 24 ساعت باید مراقبت‌های بعد از عمل را با دقت و وسواس انجام دهید. بعد از این دوره زمانی می‌توانید به زندگی عادی خود برگردید البته از فعالیت‌های بدنی که فشارخون را بالا می‌برند، حدوداً سه هفته بعد از عمل اجتناب کنید. عوارض جراحی با نخ برای از بین بردن قوز بینی عبارتند از:

– درد، تورم، کبودی

– بیرون‌زدگی نخ

– کج شدن تیغه بینی به دلیل قرار دادن نامناسب نخ

– ضربه زدن و کج کردن بینی

– محدود شدن فعالیت ورزشی حداقل تا یک ماه

– استفاده از چسب‌های بینی

– مصرف مداوم آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده

– مراجعه برای ترمیم مجدد

جراحی با نخ برای چه کسانی مناسب است؟

– افرادی که قصد دارند نوک بینی سربالایی داشته باشند

– افرادی که از عمل بینی خود راضی نیستند و فکر جراحی ترمیمی هستند.

– محو شدن قوس بینی

– از بین بردن تورفتگی بینی

– درمان غیرقرینگی نوک یا انحراف نوک بینی

برداشتن قوز بینی بدون جراحی - مطب دکتر غیاثی در شهر تهران

استفاده از گرافت در جراحی بینی چه مزیتی دارد؟

به طور کلی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در جراحی نیازمند گرافت هستیم. نوع این گرافت هم می‌تواند استخوانی باشد و هم می‌تواند پوست باشد که برای بهبود پوست بینی و بدشکلی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرافت می‌تواند از قسمت‌های مختلف بدن برداشته شود که به طور معمول در هنگام عمل، گرافت برداشته می‌شود البته محدودیتی وجود ندارد و این کار می‌تواند قبل از عمل صورت بگیرد. معمولاً گرافت را از گوش، دنده‌ها و جمجمه برمی‌دارند اما گرافتی که از پیشانی برداشته می‌شود، بهتر است زیرا رنگ و بافت آن بیشتر با بینی همخوانی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع روش های برداشتن قوز بینی بدون جراحی بیشتر آشنا کنیم. برای دریافت مشاوره و راهنمایی از دکتر سینا غیاثی فوق تخصص جراحی پلاستیک در شهر تهران می‌توانید با مطب ایشان در تماس باشید.